|
Na rozvoj hudobných a pohybových schopností dieťaťa, či už v predškolskom alebo školskom veku, je tanečný odbor ZUŠ ( ďalej TO). ,,Hudobno-pohybová výchova má vplyv aj na morálno-spoločenské konanie detí, vedie ich k družnosti, zodpovednosti, disciplíne. Pohyb spolu s hudbou rozvíja aj určitý okruh duševných schopností, najmä pohybovú a hudobnú pamäť, predstavivosť, orientačný zmysel, koordinačné schopnosti (hudba, pohyb, pravidlá hry). Hybnou silou aktivity dieťaťa v predškolskom veku je spočiatku zvedavosť, záujem, živelná túžba po pohybe a hre. A práve hravým, presne cieleným spôsobom motivácie dosiahneme uvedomenie dieťaťa v danej hudobno-pohybovej činnosti a postupne i jeho samostanú aktívnu účasť na vyučovacom procese. To všetko v sebe zahŕňa prípravná tanečná výchova, ktorú delíme na :
- pohybovú prípravu ( v základných polohách na mieste a cviky obratnosti ) - pohyb v priestore - pohybové hry so spevom - jednoduché rytmické cvičenia. “ ( Mrázová, Marková, 2004, s.6,7 ) V prvom ročníku pribúda tanečná príprava v širšom rozsahu a tanečná prax. Práve hudobno-pohybové ľudové detské hry chápeme ako prvé stretnutie žiakov s elementárnymi prvkami a tanečnými motívmi slovenského ľudového tanca, ktoré sú prípravou na jeh ďalšie poznávaie a rozvíjanie. Tanečnými motívmi získavajú žiaci znalosti z pohybových princípov ľudového tanca, ľudovej slovesnosti, spevu a ľudových detských hier. To je náplňou práce aj detského folklórneho súboru ,,Oriešok“, ktorý pracuje pri TO. Práve on sa špecializuje na uchovávanie autentických detských hier zo Smižian a okolia. Vo vyšších ročníkoch postupujeme podľa metodiky vyučovania tanečného odboru I.a II.stupňa ZUŠ vydaných MŠ SR
Bc. Vanda Urbanová |
|