hudobný odborliterárno-dramatický odbor tanečný odbor výtvarný odbor

 

 

                 
         

PRÍPRAVNÁ HUDOBNÁ VÝCHOVA A ODDELENIE HUDOBNEJ NÁUKY:

 

Pedagógovia :

 Mgr. Anton Barabas

   Peter Kováčik

Ľubica Halečková

Ladislav Demko

Lucia Ondrová

 

    Pokiaľ začne dieťa navštevovať hudobný odbor základnej umeleckej školy vo vhodnom veku (5- 8 rokov), stáva sa žiakom prípravnej hudobnej výchovy.

Predmet je ročnou prípravou alebopredprípravoudieťaťa k samotnej nástrojovej hre. Približuje ho k prvým notám, k rytmických hodnotám, učí ho vnímať rytmus, výšku a farbu tónu i dynamické zmeny v hudbe. Hravou formou začína chápať komplikovaný a zároveň tak jednoduchý hudobný svet. Malí „prípravkári“ navštevujú základnú umeleckú školu dvakrát týždenne.

Až po úspešnom absolvovaní prípravného ročníka sa výučba dieťaťa „rozšíri“ o zvolený hudobný nástroj. 

     Výber hudobného nástroja je prvým dôležitým krokom, ktorý nemožno podceňovať. Zlá „voľba“ môže totiž ovplyvniť celkový, dokonca doživotný,  vzťah dieťaťa k hudbe. Skúsení učitelia hudby tvrdia, že je chybou nútiť dieťa hrať na nástroj, aký mu „vymyslia“ rodičia. Je potrebné uvedomiť si , že túžba dieťaťa je najdôležitejšia.  Ono si totiž samo podvedome zvolí nástroj podľa druhu hudby, k akej inklinuje a často krát je aj odzrkadlením jeho povahy. Úloha rodiča a učiteľa spočíva už len v objektívnom posúdení fyzických a psychických predpokladov dieťaťa (povaha, vek, stavba tela, zrelosť, muzikálnosť, chuť či nechuť „pracovať“ na sebe a pod.)

     Po úspešnom zvolení a pridružení hudobného nástroja sa dieťa stáva žiakom hudobnej náuky, ktorú navštevuje už len raz týždenne. Hudobná náuka je povinný predmet v rámci celého hudobného odboru. Žiaci na ňom získavajú ďalšie potrebné a hlbšie vedomosti z oblasti hudobnej teórie (noty v husľovom a basovom kľúči, stupnice, posuvky, rytmické hodnoty, intonácia a sluchová analýza, hudobná percepcia, spev, hudobno – náukové pojmy, výrazové pojmy a pod.).