ZÁKLADNÁ  UMELECKÁ ŠKOLA

Námestie M. Pajdušáka 2, Smižany 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 Správa o výchovno-vzdelávacej činnosti

za školský rok 2008/2009
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Smižany  október  2009  
 
 
 
 

Obsah 
 

      1. a) Identifikačné údaje o škole .............................................................................. 3

            b) Údaje o počte žiakov školy         ........................................................................ 4

            c) Údaje o počte zapísaných žiakov do 1.ročníka .................................................... 4

             f) Zoznam študijných odborov ................................................................................ 5

            g) Údaje o počte zamestnancov a plnení kvalifikačného predpokladu

               pedagogických zamestnancov  .............................................................................. 9

            i)  Údaje o aktivitách a prezentácii školy na verejnosti  ............................................. 11

            j)  Údaje o projektoch, do ktorých je škola zapojená ............................................... 19      

             k) Údaje o výsledkoch inšpekčnej činnosti vykonanej ŠSI ....................................... 19       

             l)  Údaje o priestorových a materiálno – technických podmienkach školy ................ 19

            m) Údaje o finančnom a hmotnom zabezpečení výchovno – vzdelávacej

                činnosti školy ....................................................................................................  22

           n)  Cieľ, ktorý si škola určila v koncepčnom zámere rozvoja školy na príslušný

                školský rok a vyhodnotenie jeho plnenia  ............................................................   24

           o) Oblasti, v ktorých škola dosahuje dobré výsledky .................................................  26

           p) Výsledky úspešnosti prijímania žiakov na ďalšie štúdium ........................................ 29

2. Ďalšie informácie .........................................................................................................  30

          c) Spolupráca školy s rodičmi, o poskytovaní služieb deťom, žiakom, a rodičom ......... 30             

          d) vzájomné vzťahy medzi školou a deťmi a ďalšími fyzickými osobami

              a právnickými osobami, ktoré sa na výchove a vzdelávaní podieľajú ........................ 30 

    Príloha ............................................................................................................................ 32 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1.   Názov školy: Základná umelecká škola  v Smižanoch 

2.   Adresa školy: Námestie M. Pajdušáka 2, Smižany  

3 Tel. číslo školy :               tel. ZUŠ: ++421-055 / 4297990, fax. : ++421-055 / 4297992 

4.  Internetová a elektronická adresa školy:

                                               E –mail školy : zus.smizany@stonline.sk  

      Web:     www.zussmizany.szm.sk 

5.  Údaje o zriaďovateľovi školy :

                                               Námestie M.Pajdušáka  50/1341, 053 11 Smižany

    Štatutárny orgán:            Ing. Michal Kotrady – starosta obce

    Tel. číslo zriaďovateľa: tel. OcÚ: ++421-055 / 72 45 442-3, fax.: ++421-055 /72 45 437

    Internetová a elektronická adresa zriaďovateľa :

      E-mail OcÚ: smizanyocu@rup.sk  

                                              Web:     www.smizany.sk 

6.  Mená vedúcich zamestnancov školy :

                      Žaneta Hrubiznová – zástupkyňa riaditeľky školy   

                                    

7.  Údaje o rade školy a iných poradných orgánoch školy : 

Mgr. Martin Olejník  - predseda rady školy, volený zástupca pedagogických zamestnancov školy

Mgr. Ružena Vágnerová - volený zástupca za pedagogických zamestnancov školy

Mária Puškárová   - volený zástupca ostatných zamestnancov školy

Mgr. Miroslava Javorská -  delegovaný zástupca zriaďovateľa

PaedDr. Viera Skoumalová-  delegovaný zástupca zriaďovateľa

Juliana Capová - delegovaný zástupca zriaďovateľa

Ing. Zuzana Zimmermannová - zástupca rodičov 

     Spoločný školský úrad Smižany :

        

          PaedDr. Dušan Sliva  - odborný zamestnanec

          PaedDr. Viera Skoumalová - odborná zamestnankyňa

     

      Obec Smižany

        Ing. Zuzana Zimmermannová  - vedúca oddelenia  školstva, rozvoja a  cestovného 

        ruchu            

IČO: 00691721

Forma hospodárenia: rozpočtová organizácia

od 1.1. 2009 právna subjektivita

IČO od 1.1.2009: 42104301      DIČ: 2022734131

Hudobný  odbor       hudobná náuka  - PHV - 34 žiakov                             HO   199 žiakov

    e) Údaje o výsledkoch hodnotenia a klasifikácie žiakov     

Hudobný  odbor:

  

  1. Počet žiakov: 195 žiakov

      2.   Prospelo s vyznamenaním:  149 žiakov

      3.   Prospelo: 16 žiakov

                            Ostatné ročníky : 10 žiakov

      4.   Neprospelo: 0

       5.  Neklasifikovaní: 1 žiak + PHV   22 žiakov

       6.  Počet žiakov, ktorí sa zúčastnili verejných vystúpení: 96 žiakov 

                                     

Výtvarný  odbor: 

  1. Počet žiakov: 132 žiakov
  2. Prospelo s vyznamenaním: 116 žiakov
  3. Prospelo:  2 žiaci
  4. Neklasifikovaní: 3 žiaci + 11 PŠ

      5.   Počet žiakov, ktorí sa zúčastnili verejných vystúpení: 12 žiakov

       

Tanečný  odbor:

      

  1. Počet žiakov: 69 žiakov TO  + 29 žiakov DFS Oriešok ( neklasifikovaní)
  2. Prospelo s vyznamenaním: 66 žiakov
  3. Neklasifikovaní:  3 žiaci
  4. Počet žiakov, ktorí sa zúčastnili verejných vystúpení: 98 žiakov
 

Literárno-dramatický odbor: 

  1. Počet žiakov: 18 žiakov
  2. Prospelo s vyznamenaním: 14 žiakov
  3. Prospelo: 0 žiaci
  4. Neklasifikovaní:0
  5. Počet žiakov, ktorí sa zúčastnili verejných vystúpení:16 žiakov
 
 

 

  f) Zoznam študijných odborov a ich zameraní     

Základné umelecké  vzdelanie môže žiak získať úspešným absolvovaním vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v základnej umeleckej škole.

Základné  umelecké vzdelanie sa člení na

a) primárne umelecké vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného

ročníka vzdelávacieho programu pre prvú časť prvého stupňa základného štúdia

základnej umeleckej školy; dokladom o získanom stupni vzdelania je vysvedčenie s

doložkou,

b) nižšie sekundárne umelecké vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním

posledného ročníka vzdelávacieho programu pre druhú časť prvého stupňa základného

štúdia základnej umeleckej školy; dokladom o získanom stupni vzdelania je

vysvedčenie s doložkou. 

Organizácia výchovno-vzdelávacieho procesu v základných umeleckých školách ( § 51) 

(1) Základná umelecká  škola organizuje prípravné štúdium, základné štúdium, štúdium s

rozšíreným počtom vyučovacích hodín, skrátené štúdium a štúdium pre dospelých.

(2) Prípravné štúdium má najviac dva ročníky. Je určené pre žiakov prvého stupňa

základnej školy a pre nadané  deti vo veku pred plnením povinnej školskej dochádzky.

(3) Základné štúdium sa člení na dva stupne. Prvý stupeň má najviac deväť ročníkov

a druhý stupeň  má najviac štyri ročníky; pre žiakov, ktorí nenavštevovali prvý stupeň

základného štúdia, možno zriadiť jednoročné prípravné štúdium.

(4) Rozšírené štúdium je určené žiakom, ktorí v základnom štúdiu preukážu mimoriadne

nadanie a vynikajúce študijné  výsledky.

(5) V skrátenom štúdiu sa žiaci pripravujú na štúdium na stredných školách,

konzervatóriách a vysokých školách pedagogického alebo umeleckého zamerania.

(6) Štúdium pre dospelých má najviac štyri ročníky.

(7) Vyučovanie je individuálne a skupinové. Počty žiakov v jednotlivých vyučovacích

predmetoch určujú učebné plány.

(8) Riaditeľ základnej umeleckej školy môže prerušiť štúdium žiakovi na jeho žiadosť

alebo na žiadosť jeho zákonného zástupcu. 

V školskom roku 2008/2009 boli zriadené štyri  odbory:  

    1. Hudobný  odbor - ponúka možnosť štúdia týchto hudobných nástrojov: klavír, keyboard, husle, akordeón, gitara, zobcová flauta, priečna flauta, trúbka, saxofón, spev, zborový spev.

                 Prípravné štúdium                

                 Prípravné štúdium „A“ - deti predškolského veku alebo žiaci 1. ročníka ZŠ

                 Prípravné štúdium „B“  pre žiakov od 6 alebo 7 rokov, ktorí neabsolvovali PŠ HO    

              

                 I. stupeň základného štúdia – primárne a nižšie sekundárne vzdelanie

                   Primárny stupeň vzdelania trvá 4 roky

                  Nižší sekundárny stupeň trvá 4 roky               

                 Štúdium na II. stupni základného štúdia a štúdium pre dospelých pre žiakov od 15,

                 prípadne od 14 rokov   

    1. Výtvarný  odbor
  1. vyučovacia jednotka: 2 x 45 minút – 1 krát do týždňa;
  2. počet žiakov v skupine: 3 – 5
  3. vyučovanie je organizované formou hravých výtvarných činností sprostredkujúcich poznávanie jednoduchých výrazových prostriedkov, technických postupov a materiálových využití v spojení so spontánnym sebavyjadrovaním;
  4. ročník je možné zriadiť podľa podmienok a záujmu už pri počte 3 žiakov;

      e)   dĺžka štúdia: 1 rok 

I. stupeň základného štúdia – primárne a nižšie sekundárne vzdelanie 

  1. nástup žiaka do 1. ročníka nie je podmienený absolvovaním prípravného štúdia;
  1. od 1. ročníka  2. časti I. stupňa základného štúdia je možné pridať 12 hodín ročne na špecializované vyučovanie: fotografie, filmu a videa, počítačovú grafiku a animáciu, keramiku alebo inú časovo náročnú techniku (pozri učebný plán);
  2. pre systematické vyučovanie, pri ktorom žiaci pracujú so špecifickými a náročnými technológiami, (fotografia, video, počítačová grafika a animácia) je možné vytvoriť skupinu v počte 3 – 5 žiakov;
  3. vyučovanie je orientované od materiálno-technického experimentovania v nižších ročníkoch cez štúdie (vecné, aspektové, analyticko-syntetické) k samostatnej operatívnosti tvorby;

               –  keramika, tvorba šperkov a odevu, dizajn, inštalácia v priestore, krajinná tvorba

              (landart), telová tvorba (bodyart), tvorba prostredia (environment), tvorba objektu

              (statický, kinetický), akcie performancie a projekty viazané na priestor,

              multimediálne 3D realizácie. 
 

II. stupeň  základného štúdia a štúdium pre dospelých 

  1. počet žiakov v skupine 3 – 6 (II. stupeň ZŠ) a 3 - 5 (ŠPD);
  1. individuálny študijný program zameraný na zdokonalenie a prehĺbenie vedomostí a zručností, tiež na prípravu na profesijnú orientáciu;
 
 

Rozšírené  štúdium

v II. stupni základného štúdia a v štúdiu pre dospelých  

  1. počet žiakov v skupine 3 – 5;
  2. individuálny študijný program zameraný na prehĺbené štúdium (s možnosťou špecializácie) alebo prípravy na ďalšie štúdium výtvarnej profesie;
  3. individuálny študijný program zameraný na ľudové umelecké remeslá a techniky s možnosťou špecializácie alebo prípravy na ďalšie štúdium výtvarnej profesie, resp. na samostatnú tvorbu v oblasti ľudových a umeleckých remesiel.
 

V rámci tohto štúdia je študentom, ktorí sa pripravujú na stredné a vysoké školy umeleckého smeru, dospelým, ktorí chcú rozvinúť svoje estetické cítenie  štúdium v predmetoch výtvarné činnosti, kresba, maľba, grafika, modelovanie, práca s materiálom a dekoratívne činnosti, počítačová grafika, digitálna fotografia.  
 
 

    1. Tanečný  odbor
 
    1. Literárno – dramatický odbor
 

                       Zameranie:  prípravná dramatická výchova

     Základná umelecká škola v každom odbore uplatňuje učebné plány, schválené Ministerstvom školstva Slovenskej republiky dňa 22.12.2003 pod číslom 11215/2003 s platnosťou od 1. septembra 2004. Avšak do platnosti vstúpili nové učebné plány ktoré schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 20. augusta 2009 pod číslom

CD-2009-27474/21375-1:911 s platnosťou od 1. septembra 2009 
 

 g) Údaje o počte zamestnancov a plnení kvalifikačného predpokladu

    pedagogických zamestnancov     

h) Údaje o ďalšom vzdelávaní pedagogických zamestnancov      

a)  počet uvádzaných začínajúcich pedagogických zamestnancov do praxe : 0

  1. počet pedagógov, ktorí absolvovali jednorazové podujatia : 3       

 d) počet pedagógov, ktorí absolvovali vzdelávanie organizované školským úradom: 3                       názov vzdelávania : Metodický deň učiteľov I. stupňa ZŠ v okrese Spišská Nová Ves ( ZŠ Lipová, SNV) – lektorka riaditeľka ZUŠ Mgr. Marcela Maniaková (Regionálna výchova)

      Metodický deň učiteľov výtvarnej výchovy v okrese Spišská Nová Ves (  ZUŠ Smižany) -   

      lektori pedagógovia VO ZUŠ Smižany, Mgr. Martin Olejník, Mgr. Bohuslava Kukurová

  1. je zaradený riaditeľ školy do prípravy vedúcich pedagogických zamestnancov?     Nie, zaradená je zástupkyňa riaditeľky školy Žaneta Hrubiznová
 

Prehľad o súťažiach

 Okresná prehliadka detských folklórnych súborov košického kraja ,,NA TEJ LÚKE NA ZELENEJ“ – DFS Oriešok - zlaté pásmo – Margecany 28.3.2009

Celoslovenské kolo v speve populárnej piesne Bojnická perla, Bojnice 9.5.2009 strieborné pásmo 

     d)  uveďte počet umiestnení (ocenení) v medzinárodných súťažiach : 1 

Výsledky v súťažiach výtvarného odboru :

- Krajská súťaž – Navrhni plagát, tričko svojej obľúbenej kapely, ZUŠ Jantárová 6 Košice – Stanislava Barabasová - Diplom 

  Iné vzdelávacie aktivity

Členstvo riaditeľky školy Mgr. Marcely Maniakovej v medzirezortnej komisii expertov na posúdenie, prípadné doplnenie učebných osnov pre základné školy a iniciovanie vytvárania obsahových okruhov pre mimoškolskú výchovu vo vzťahu k tradičnej ľudovej kultúre, ktorá pôsobí pri Národnom osvetovom centre v Bratislave  
 

i) Údaje o aktivitách a prezentácii školy na verejnosti

     

       Školský rok 2008/2009 bol z hľadiska mimoškolských činností opäť bohatý ako predchádzajúci školský rok. Plánové akcie sa nám v tomto školskom roku podarilo zrealizovať. Počet vystúpení našich žiakov stúpol nielen na našich podujatiach, ale aj na  podujatiach organizovaných inými spoločenskými organizáciami v obci. V školskom roku sme  získali ďalšie pekné umiestnenia a ocenenia na okresných, krajských súťažiach mimo našej školy. Po prvýkrát sme sa zúčastnili zahraničného festivalu v Poľsku a zorganizovali  sme už piaty krát workschop tradičnej ľudovej kultúry pre deti a mládež z poľského mesta Zlotów. Prehľad zrealizovaných aktivít, súťaží a podujatí za hodnotené obdobie v prílohe č.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

PRÍLOHA č.1

  1. Štatistické údaje o základnej umeleckej škole k 30.6.2009

                                                                                       počet žiakov v VO :  146

                                                                                       počet žiakov v TO :  131

                                                                                         počet žiakov v LDO : 36

                                                                                         počet žiakov v VO :  21

                                                                                         počet žiakov v TO :  23

                                                                                         počet žiakov v LDO : 7

                                                                                          počet žiakov v VO : 120

                                                                                          počet žiakov v TO : 108

                                                                                          počet žiakov v LDO : 29

                                                                                          počet žiakov v VO :  0

                                                                                          počet žiakov v TO :  0

                                                                                           počet žiakov v LDO :  0

                                                                                          počet žiakov v VO :  5

                                                                                           počet žiakov v TO :  0

                                                                                           počet žiakov v LDO : 0 

 

Škola zorganizovala a zúčastnila sa týchto súťaží, prehliadok a kultúrno- spoločenských podujatí

September

Október

                   ( 22.10.2008, GUS SNV) p.uč. Kubáň, Vágnerová

December

Január

Február

Marec

Apríl  

Máj

Jún

Júl:

August :   

 

SÚŽAŽE :

Výsledky v súťažiach hudobného odboru  v školskom roku 2008/2009

- XI. Ročník medzinárodnej klavírnej súťaže Základná umelecká škola Márie Hemerkovej Košice, 23.-26. 4. 2009,  Johanna Steindlerová                     - pamätný list                

- „2.ročník súťažnej prehliadky žiakov ZUŠ východoslovenského regiónu v štvorručnej hre na klavíri“, ZUŠ Bernolákova Košice, 12.3.2009   Oliver Klein, Martin Mangera                       

                                                                                           - strieborné pásmo     

- Celoslovenská súťaž v speve populárnej piesne Bojnická perla, Bojnice 9.5.2009,           Gabriela Plutová,                                                         - strieborné pásmo,

Barbora Kavuličová,                                                   -  strieborne pásmo 

- Obvodné a okresné kolo súťaže v speve slovenských ľudových piesní ,,Slávik Slovenska 2009“ v Spišskej Novej Vsi :

II. kategória –  Dominika Kenderová                             

III. kategória – Veronika Jenčová,

                          Adrián Volák                                          - 1. miesto v obvodnom kole

 

 Výsledky v súťažiach tanečného odboru :

- Okresná prehliadka detských folklórnych súborov košického kraja ,,NA TEJ LÚKE NA ZELENEJ“ – DFS Oriešok - zlaté pásmo – Margecany 28.3.2009

- Krajská prehliadka detských folklórnych súborov košického kraja ,,NA TEJ LÚKE NA ZELENEJ“ – DFS Oriešok – strieborné pásmo – Košice –Krásna 24.4.2009

 

Výsledky v súťažiach výtvarného odboru :

- Krajská súťaž – Návrhni plagát, tričko svojej obľúbenej kapely, ZUŠ Jantárová 6 Košice – Stanislava Barabasová - Diplom 

                

KONCERTY :

       Pre rodičov a občanov sme k Vianociam pripravili hudobno-tanečno-divadelné predstavenie ,,Kde bolo, tam bolo“, ktoré sa uskutočnilo v kultúrnom dome kina Mier v Spišskej Novej Vsi. Toto predstavenie bolo obohatené o videoprojekciu žiakov výtvarného odboru. Predlohu vypracovala a celý projekt režírovala vedúca LDO Antónia Bendíková. V jarných mesiacoch sa uskutočnil koncert žiakov hudobného odboru ,, Mladí hudobníci“, predstavenie žiakov LDO ,,Soireé so ženou“  a vernisáž žiakov výtvarného odboru ,,Čaro jari“, kde sa prezentovali veľkonočnými výrobkami a predmetmi s jarnou tematikou. Na záver školského roka sa uskutočnili nádherné podujatia žiakov absolventov ZUŠ. Najskôr to bolo predstavenie rozprávky absolventiek LDO ,,POLEPETKO“, tanečné predstavenie žiačok - absolventiek TO a nakoniec slávnostný koncert absolventov HO a ich slávnostné vyradenie v kultúrnom dome v Smižanoch.  Súčasťou bola aj vernisáž výtvarných prác absolventov výtvarného odboru .

     Pre materské školy sme zorganizovali zaujímavý motivačný výchovný koncert ,,Ako tma meškala“ v koncertnej miestnosti školy.

Veľkou poctou bolo pre nás zabezpečovanie slávnostného otváracieho ceremoniálu otvorenia zrekonštruovaného kultúrneho domu v Smižanoch. Hudobnou a tanečnou produkciou našich žiakov sa nezaobišli kultúrne akcie ako ,,Otvorenie letnej turistickej sezóny na Čingove Hradisku, Deň detí v Smižanoch i v Spišskej Novej Vsi, Vianočné trhy s programom batoh plný želaní v Spišskej Novej Vsi, Deň krivých zrkadiel a Roztopme ľady - podujatia pre postihnuté deti a mládež v Spišskej Novej Vsi, Klapancie Ďuribačiho, Spišské folklórne slávnosti na Sivej Brade, Stavanie obecného mája, Smižianske folklórne slávnosti, Iľašovska pantlika, Gorczanske dni v Kamienici či mnohé iné plesy a kultúrno-spoločenské podujatia v obci zdobili hudobné, tanečné, dramatické a výtvarné skvosty našich žiakov a pedagógov.  Veľmi prospešnou akciou pre školu je vyhľadávanie mladých talentov v oblasti umenia. Preto každoročne organizujeme prehliadku v speve populárnych piesní ,,Ukáž čo vieš“, kde do poroty prizývame profesionálnych spevákov v oblasti populárnej hudby, čoho dôkazom je účasť speváčky a moderátorky slovenskej televízie Veroniky Kozákovej – Hatalovej zo Spišskej Novej Vsi. Tá obohatila prehliadku o svoje vlastné vystúpenie. Mladých gitaristov motivujeme formou školskej prehliadky ,,Smižianska gitara“ ktorú organizuje vedúca gitarového oddelenia v zasadacej miestnosti obecného úradu v Smžanoch.     

      Základná umelecká škola sa opäť podieľala na organizačnom zabezpečení podujatia Oceňovanie  učiteľov pri príležitosti Dňa učiteľov 2009, Oceňovanie športovcov úspešných žiakov škôl združených v Spoločnom školskom úrade Smižany, ktoré sa tiež nezaobišli bez kultúrneho programu našich žiakov.

     Učitelia školy na požiadanie aktívne účinkovali na rôznych kultúrno-spoločenských podujatiach obce i mimo nej . 

j) Údaje o projektoch, do ktorých je škola zapojená

 

k) Údaje o výsledkoch inšpekčnej činnosti vykonanej ŠSI

     0 

l)  Údaje o priestorových a materiálno-technických podmienkach školy 

       Priestorové usporiadanie a funkčné zariadenia pre žiakov a ich vybavenie zodpovedajú veku, zdravotnému stavu, stupňu psychosomatického vývoja, telesným rozmerom detí, ako aj veľkostnému typu a druhu zariadenia. Veľkostnému typu a druhu zariadenia zodpovedajú aj vnútorné plochy. Budova školy je priestorovo usporiadaná do jednej predsiene - foyer, z ktorej sa vchádza do viacúčelovej sály a do dlhej chodby. Z nej sa vchádza do všetkých učební a tried. Po ľavej strane chodby sa nachádzajú WC pre žiakov (súčasťou je aj predsieň) zvlášť pre ženy a  zvlášť pre mužov, ktoré sú viditeľne označené. Ďalej nasleduje riaditeľňa a zborovňa v jednom, tri učebne pre individuálne štúdium, medzi ktorými je opäť WC pre vozíčkarov  a kabinet. Na opačnej strane chodby  je pohybové štúdio – tanečná miestnosť, súčasťou ktorej je aj šatňa so sprchovacím zariadením. Po nej nasleduje plynová  kotolňa označená zákazom vstupu a  multimediálna miestnosť s galériou vybavená PC. Skupinové vyučovanie hudobnej náuky a teoretických predmetov sa vyučuje v nasledujúcej miestnosti, po ktorej nasleduje už iba učebňa pre výtvarný odbor. Vo vstupnej chodbe sú umiestnené šatňové, vešiakové lavičky, umožňujúce prezúvanie žiakov. Pred kotolňou v stene sa nachádza  centrála elektrického zariadenia a za kotolňou malý príručný sklad pre školníčku s vodou. Na stenách v chodbe sú svetelne vyznačené únikové východy, ktoré sú dva. Na konci chodby a  vstupné dvere. Koncertná sála má samostatný únikový východ a 4 ventilátory.

      Materiálno-technické podmienky školy už nezodpovedajú počtu žiakov a študijných odborov. Materiálne vybavenie sa dopĺňa priebežne podľa  finančných možností školy a zriaďovateľa. Od roku 2007 chýbajú škole priestory na individuálne vyučovanie pre hudobný odbor, nedostatočný je počet špecializovaných učební pre výtvarný, tanečný a literárno-dramatický odbor. Preto si škola vytvorila alokované pracoviská v ZŠ s MŠ v Harichovciach ( k dispozícii máme 2 učebne) a v ZŠ sv. Cyrila a Metoda v Spišskej novej Vsi ( k dispozícii máme 4 učebne). V školskom roku 2008/2009 sme si  prenajali ďalšie miestnosti v ZŠ na Komenského ulici v Smižanoch ( kde nám boli poskytnuté 4 učebne) a v budove obecného úradu 2 miestnosti. V školskom roku 2008/2009 sa vyučovací proces uskutočňoval v 8 učebniach v  budove ZUŠ, v štyroch učebniach Základnej škole Komenského ulici v Smižanoch, v dvoch miestnostiach obecnom úrade, v alokovanom pracovisku v Základnej škole  s materskou školou v Harichovciach  pracoval hudobný odbor a výtvarný odbor, alokované pracovisko v Základnej škole sv. Cyrila a Metoda v Spišskej Novej Vsi, kde sa vyučovalo prípravné štúdium hudobného odboru, výtvarný a tanečný odbor. Nie všetky učebne sú vhodné na vyučovanie príslušného predmetu, no všetky sú maximálne využité. (Jedna učebňa slúži na vyučovanie predmetu hra na klavíri, spev, a zároveň slúži administratívnej zamestnankyni).

Hudobné  nástroje a notový materiál ako aj učebné pomôcky a vybavenie kabinetov sa priebežne podľa potreby zakupujú z finančných prostriedkov združenia rodičov a priateľov školy pri ZUŠ, z nadácie Dezidera Slavoja a z rozpočtu školy.

Na škole máme počítačovú triedu so šiestimi PC pripojenými na Internet, ktorú využívajú žiaci výtvarného odboru na vyučovanie počítačovej grafiky a pod. Vedenie školy a administratíva má k dispozícii 3 počítače v riaditeľni, ktorá je súčasne aj zborovňou. Tie sú využívané aj učiteľmi. Postupne chceme zaviesť počítače aj do ostatných tried.

      Škola disponuje koncertnou sálou, v ktorej sa vyučuje LDO a tiež sa uskutočňujú školské koncerty. V sále je malé koncertné krídlo.

Škola by potrebovala  divadelnú sálu, ktorá by bola vybavená pódiom s portálom, šálovými ramenami, s horizontom a oponou. Osvetlenie reflektormi približuje účinkujúcim aj divákom divadelné prostredie. Rekvizitáreň je ďalšou miestnosťou, ktorá LDO a TO chýba.  Tanečná sála je dosť malá, nemá špeciálnu podlahu, má zrkadlovú stenu a na dvoch stranách sú ukotvené madlá. Nevyhovujúca je aj šatňa, nakoľko chýba šatňa pre chlapcov. V triede je nástenný TV a DVD prehrávač, ktoré slúžia na vyučovací proces. Jedna teoretická trieda  pre hudobnú náuku je plne vybavená bežnými učebnými pomôckami t.j. portréty hudobných skladateľov, tabuľky s klaviatúrou, nástenným TV a DVD prehrávačom.  Chýba tu interaktívna tabuľa, PC alebo notebook, pripojený na Internet, hoci vlastníme notačný program Sibelius IV, trieda je príliš malá na to, aby v nej boli umiestnené ďalšie PC pre žiakov a chýbajú modernejšie učebné pomôcky. Jedna trieda slúži ako tzv. výtvarný ateliér, ale tá je  tiež priestorovo skromná. Chýbajú priestory na archiváciu výtvarných diel, či sušenie obrazov, atď. Trieda je síce vybavená prípojkou k vypaľovacej peci, ale bezpečnostné a požiarne predpisy nedovoľujú umiestnenie takejto pece v bežnej triede, kde sa zdržiavajú žiaci. Potrebujeme dokúpiť nové učebné pomôcky ako hrnčiarsky kruh, rydla do dreva, vypaľovaciu pec, lis na lynorit a iné, lebo o tento odbor je veľký záujem a škola nedisponuje priestormi ani potrebnými pomôckami na vyučovanie priestorovej a úžitkovej tvorby, či výchovou k tradičným remeslám.  Je potrebné doriešiť nástenný TV a DVD prehrávač, ktoré by slúžili na vyučovací proces.

Hospodársko-ekonomický  úsek a riaditeľstvo školy sú síce dostatočne vybavení počítačmi, tlačiarňami, kopírkou, ale odkladacie skrine nevyhovujú ochrane osobných údajov. Chýba bezpečnostný trezor. No najpálčivejším problémom je malý pracovný priestor pre vedenie školy a administratívnu zamestnankyňu. Riaditeľka školy a jej dvaja zástupcovia nemajú žiadnu kanceláriu. Pracujú spolu s 20 pedagógmi v príliš malej zborovni, ak sa to tak dá vôbec nazvať. Táto miestnosť slúži aj na prijímanie rodičov, hostí, slúži ako kuchynka pre zamestnancov a oddychová miestnosť pre pedagógov.

Školská knižnica je zatiaľ skromná a škole chýbajú priestory slúžiace ako archív pedagogickej dokumentácie.

Počet učební na individuálne vyučovanie hudobného odboru je veľmi malý pre počet žiakov, ktorí navštevujú školu, ale aj pre rôznorodosť ponúkaných predmetov touto školou. Máme len tri učebne na individuálne vyučovanie a vyučujeme 7 hudobných nástrojov. Chýbajú učebne na vyučovanie komorných telies a orchestrov. Učitelia nemajú samostatné učebne, je málo odkladacích priestorov pre notový materiál a učebné pomôcky. Jediný sklad, ktorý slúži aj pre školníčku a upratovačku je  úplne využitý. Obsadené aj všetky priľahlé miestnosti.

Hudobné  nástroje sú nepostačujúce na daný počet učiteľov a žiakov. Zo šiestich pianín, ktoré škola vlastní sú 4 nevyhovujúce, je potrebné ich čoskoro vyradiť, nakoľko pri spustení školy do prevádzky v roku 2004 sme boli prinútení, pre nízky objem finančných prostriedkov, chytro nakúpiť staré požívané nástroje. (Jeden je 85 ročný, druhý je 51 ročný, tretí je 26 ročný a štvrtý je 23 ročný poškodené, s prasknutou rezonančnou doskou.)  Je potrebné je zakúpiť minimálne jedno veľké  krídlo a 4 pianína, 8 koncertných gitár, priečnu flautu,  jeden  60 basový a dva 96 basové akordeóny zn. Weltmeister. V jednej z učebni t.j. v multimediálnej, kde sú PC a vyučuje sa tu hra na klavíri a keyboarde, skúša pop-rocková skupina. Tá je síce nástrojovo vybavená , ale o tento druh hry v kapele je obrovský záujem aj zo strany detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. Bolo by potrebné ešte jedno takéto technické aj nástrojové, ale taktiež priestorové (odhlučnené) vybavenie. V budúcnosti bude treba zabezpečiť strunové oddelenie o nástroj cimbal, nakoľko škola sa uberá cestou udržiavania tradičnej ľudovej kultúry a folklórnych tradícií. Kostýmové a krojové zabezpečenie LDO a TO je zatiaľ na veľmi slabej úrovni, chýba baletizol. Rozvíjajúce sa tanečné a spevácke súbory potrebujú doplniť kostýmy podľa potrieb na dané projekty a vystúpenia. Je potrebné vyriešiť vetranie v koncertnej miestnosti, pretože súčasné hlučné ventilátory nestíhajú vymieňať vzduch pri kultúrnych podujatiach organizovaných pri počte 100 -150 ľudí. V triedach aj na chodbách je nutné vymeniť za sklobetónové okná, ktoré nespĺňajú požiadavku požiarnych a bezpečnostných predpisov, spôsobujú únik tepla a svetla. 

Pri vchode do budovy od začiatku vzniku školy pretrváva problém zatekania dažďovej vody z plastového prístreška nad vchodovými dverami.  V celej budove riešiť osvetlenie, ktoré je nevyhovujúce pre prácu učiteľov aj žiakov vo večerných hodinách hlavne v jesennom a zimnom období. Všetky pavilóny je treba zatepliť, sklobetónové okná vymeniť a urobiť fasády. Z dôvodu nedostatku odborných učební navrhujeme prístavbu za budovou školy, čiastočne vyriešenú novým poschodím, nad niektorým z pavilónov. Po doriešení všetkých uvedených problémov budeme pracovať ešte lepšie, výkonnejšie a spokojnejšie.  
 
 
 
 

      V zmysle § 1 ods.5 zákona NR SR č.740/2004 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2009, v súlade s § 6 ods.8 zákona NR SR č.303/1995Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov a na základe uznesenia obecného zastupiteľstva č.221/14/2008 zo dňa 11.12.2008 nám bol pridelený záväzný limit finančných prostriedkov na rok 2009 v tis. EUR (tis.Sk ) nasledovne :   

Mzdové prostriedky  a odvody                202, 29 tis. EUR   ( 6 094,19 tis. Sk)

Tovary a služby                                        41 460 tis. EUR ( 1 249, 02 tis. Sk)

Kapitálové výdavky                                  27,55 tis. EUR     ( 829,97 tis. Sk)

Spolu                                                      243,75 tis. EUR    ( 7 343,21 tis. Sk)  

Finančné  prostriedky boli účelovo určené na financovanie bežných výdavkov, vrátane na mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné vyrovnania, poistné  a príspevok zamestnávateľa do poisťovní. 
 

Príspevky na čiastočnú úhradu nákladov spojených s hmotným zabezpečením  školy 

Mesačný  príspevok najme-nej % najviac % najmenej Sk najviac Sk
a/ prípravné  štúdium v individuálnom vyučovaní 2 % 10 % 107,80 Sk

3,58 €

539 Sk

17,89 €

- prípravné  štúdium v skupinovom vyučovaní 1 %   5 % 53,90 Sk

1,79 €

53,90 Sk

1,79 €

b/ základné  štúdium v individuálnom vyučovaní hlavného predmetu 2 % 10 % 107,80 Sk

3,58 €

539 Sk

17,89 €

- základné štúdium v skupinovom vyučovaní hlavného predmetu 1 %   5 % 53,90 Sk

1,79

269,50 Sk

8,95 €

c/ štúdium pre dospelých v individuálnom vyučovaní platia žiaci, ktorí majú vlastný príjem 5 % 25 % 269,50 Sk

8,95 €

1347,50 Sk

44,73 €

- štúdium pre dospelých v skupinovom vyučovaní hlavného predmetu platia žiaci, ktorí majú vlastný príjem 5 % 15 % 269,50 Sk

8,95 €

808,50 Sk

26,84 €

- štúdium pre dospelých v individuálnom vyučovaní platia žiaci, ktorí nemajú vlastný príjem 2 % 10 % 107,80 Sk

3,58 €

539 Sk

17,89 €

- štúdium pre dospelých v skupinovom vyučovaní hlavného predmetu platia žiaci, ktorí nemajú vlastný príjem 1 %   5 % 53,90 Sk

1,79 €

269,50 Sk

8,95 €

 

Mesačný  príspevok sa vypočítava zo sumy životného minima pre jednu plnoletú  fyzickú osobu podľa zákona č. 601/2003 Z .z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

O P A T R E N I E

Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky z 13. júna 2008 o úprave súm životného minima 

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podľa § 5 ods. 6 zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov ustanovuje:

Sumy životného minima upravené podľa § 5 ods. 2 písm. b) zákona sa ustanovujú takto:

a) v §  2 písm. a) zákona sa suma „5 130 Sk“ nahrádza sumou „5 390 Sk“,

Podľa  § 2 písm. a/ zákona č. 601/2003 Z. z. je životné minimum pre jednu plnoletú fyzickú osobu s účinnosťou od 13. júna 2008

5 390 Sk mesačne  /178,92 €/

Prepočítané  podľa platného konverzného kurzu 1€ = 30,1260 Sk v zmysle zákona č. 659/2007 Z. z. o zavedení meny v SR a o zmene a doplnení niektorých zákonov a Vyhlášky MPSVR č. 251/2008 Z.z.

Pri zmene výšky životného minima podľa zákona sa upraví výška príspevku na štúdium.

Finančné  prostriedky získané z príspevkov sú príjmom školy na účely zabezpečenia výchovno-vzdelávacieho procesu. Príspevok sa platí vopred, spravidla do 10. dňa v mesiaci, možno ho však zaplatiť na dlhšie časové obdobie. Ak sa žiak bez vážnych dôvodov nezúčastňuje na vyučovaní, zaplatený príspevok sa nevracia. Príspevok sa vráti, ak sa v škole nevyučovalo dlhšie ako štyri týždne alebo ak sa žiak nemohol z vážnych dôvodov zúčastniť na vyučovaní dlhšie ako štyri týždne.

Riaditeľ  školy môže na základe písomnej žiadosti žiaka alebo jeho zákonného zástupcu a po predložení rozhodnutia o dávke sociálnej pomoci podľa osobitného predpisu odpustiť príspevok. 

S účinnosťou od 1.9.2008  bol určený mesačný príspevok na úhradu nákladov spojených so štúdiom nasledovne: 

- individuálne vyučovanie.......... 170 Sk / 5,64 €

- skupinové vyučovanie.............. 100 Sk / 3,31 €

- pracujúci dospelý...................... 270 Sk / 8,96 € 

vyučovaní hlavného predmetu   /HO/                                                        170 Sk/5,64 € 

hlavného predmetu /VO, TO, LDO/                                              100 Sk/3,31 € 

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Príspevok na čiastočnú  úhradu nákladov spojených s hmotným zabezpečením školy  v školskom roku 2008/2009  bol vo výške 21 580 EUR/ 650,12 tis. Sk.   

Nadácia Dezidera Slavoja nám poskytla  365,EUR ( 10 995,99 Sk) na zakúpenie  topánok ku krojom pre spevácku skupinu Šafolka.

Za prenájom tanečnej sály pre Bahar Sultana, združenie priateľov orientálneho tanca sme získali 90 EUR (2 711 Sk). 

Spolu sme získali  455 EUR ( 13 707,33 Sk). 
 

  1. Cieľ, ktorý si škola určila v koncepčnom zámere rozvoja školy na

- požiadanie zriaďovateľa o udelenie právnej subjektivity k 1.1.2009                                                                                                                                                       

- urgentne riešiť priestorové zabezpečenie výchovno – vzdelávacieho procesu a rokovať so 

   zriaďovateľom  o prístavbe  k budove školy, alebo poskytnúť náhradné učebne.                                                                         

- materiálne zabezpečenie interiérov         

- nákup baletizolu pre tanečný odbor a žinenky pre LDO

- zabezpečenie hudobných nástrojov, učebných pomôcok a didaktickej techniky pre   

  výchovno – vzdelávací proces pre všetky odbory:

- modernizácia obsahu a metód vzdelávania, v súlade so súčasným vývojom a rozvojom

   kultúry, ako aj s rastúcimi schopnosťami žiakov                                              

- všetci pedagogickí  zamestnanci majú možnosť ďalšieho  vzdelávania ako súčasť ich 

   kariérneho rastu, s cieľom zvyšovania kvality výchovy a vzdelávania v školách a školských

   zariadeniach

- zabezpečiť  prísun informácií o ponúknutých možnostiach školení či iných druhov

  vzdelávania pre pedagógov ZUŠ

- realizovať  projekty vzdelávania – začínajúci učiteľ, uvádzanie začínajúcich učiteľov do

   praxe

- zabezpečovanie účinkovania a vystupovania žiakov na verejnosti alebo súťažiach   

  organizovaných pre ZUŠ

- zabezpečiť  účasť pedagogických zamestnancov v okresnej predmetovej komisii pre

  výtvarnú  výchovu a  poskytnúť priestory pre uskutočnenie metodického dňa učiteľov

  výtvarnej výchovy v pôsobnosti spoločného školského úradu Smižany a Spišská Nová Ves

  v multimediálnej učebni  ZUŠ Smižany

- zabezpečiť  účasť pedagógov  v odbornej porote v okresných kolách súťaže Slávik Slovenska  

   a Hviezdoslavov Kubín

- zabezpečiť  účasť všetkých pedagogických zamestnancov na kultúrno –  spoločenskom

   podujatí pri príležitosti Dňa učiteľov, spojené s oceňovaním tvorivej, vedomostnej 

   a morálnej prosperity a kompetencie učiteľa a pomôcť obci pri organizovaní otvorenia

   zrekonštruovaného kultúrneho domu

- v personálnom  obsadení školy zabezpečiť odbornosť vyučovania

     

Uznesením obecného zastupiteľstva č. 222/14/2008 zo dňa 11.12.2008 sa od 1.1.2009 škola stala právnym subjektom a rozšírila svoje oddelenia o administratívny úsek v počte jeden zamestnanec.                                                               

Vytýčené  úlohy v oblasti zabezpečenia pomôcok pre výchovno-vzdelávací proces a koncertnú činnosť sa nám podarilo splniť len čiastočne, nakoľko sme v minulom školskom roku mali obmedzené finančné prostriedky na tovary a služby. Nepodarilo sa nám zakúpiť tieto hudobné nástroje a didaktické pomôcky, či kostýmy pre TO: cimbal, trúbka, priečna flauta, koncertná gitara, PC alebo notebook a softvér pre HO, VO, meotar, baletizol a zemplínske kroje pre TO, žinenky pre LDO. Namiesto jedného pianína boli zakúpené dva, pretože nám boli poskytnuté nové náhradné učebne v kultúrnom dome. Taktiež bol zakúpený nábytok a interiérové zariadenie pre administratívnu zamestnankyňu a  nové učebne v kultúrnom dome. Rezervy sú vo vybavení triedy výtvarnej výchovy nábytkom podľa projektovej dokumentácie.  
 

Medzi naše pozitíva patria:

- nová moderná budova, ktorá v roku 2004 získala cenu Dušana Jurkoviča,  

- atraktívne učebné odbory a predmety,

- mladý  kvalifikovaný pedagogický zbor,

- vynikajúca spolupráca so zriaďovateľom a miestnou samosprávou,

- výborná  spolupráca s kultúrnymi a inými spoločenskými organizáciami a inštitúciami v obci a regióne,

-  alokované  triedy základnej umeleckej školy (odbúranie dopravy do okresného mesta),

- individuálna práca s nadanými žiakmi a dosahovanie výborných výsledkov v súťažiach na krajských, celonárodných kolách,

- možnosti využívania učební a tanečnej sály vo voľno-časových aktivitách nielen pre žiakov, ale i širšiu verejnosť,

- atraktívna multimediálna učebňa,

- bohatá  výzdoba interiéru školy,

- vyučovanie počítačovej grafiky, digitálnej fotografie,

- vznik nových umeleckých telies a súborov,

- bohatá  a rôznorodá mimoškolská činnosť. 

1. Úroveň prípravy žiakov na súťaže, prehliadky a festivaly, škola dosahuje  umiestnenia vo

    všetkých umeleckých odboroch.

2. Kvalitná reprezentácia školy a obce na domácich i zahraničných či mimo regionálnych

    podujatiach.

3. Úspešnosť pri príprave žiakov na umeleckú profesiu, 100% úspešnosť  pri prijímaní na

    stredné a vysoké školy umeleckého a pedagogického zamerania.

4. Dobrá úroveň  profilu absolventa.

5. Dobrá medziodborová  a medzipredmetová spolupráca pri rozsiahlych kultúrnych     

    projektoch školy.

6. Pravidelná činnosť predmetových komisií zriadených v škole pri jednotlivých odboroch.

7. Živé prepojenie školy s kultúrnym dianím v obci.

8. Úspešná realizácia tvorivých projektov.

9. Zvyšovanie kvalifikácie pedagógov.

10. Škola získala stáleho zahraničného partnera, družobnú školu, s ktorou spolupracuje na

       spoločných projektoch. 

Dosiahnuté výsledky v súťažiach a vystúpeniach sú podrobne opísané v bode i). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

b) Oblasti, v ktorých sú nedostatky a treba úroveň  výchovy a vzdelávania

zlepšiť. 

1. Ustupujúci záujem o vyučovanie dychových plechových nástrojov a akordeónu.

Opatrenie: Uskutočniť výber nových záujemcov prostredníctvom výchovných koncertov pre školy a priamou propagáciou na školách.

Termín: september 2009 – jún 2010

Zodpovední: riaditeľka školy a vedúci HO odboru  

2. Málo efektívna motivácia žiakov pre hru v niektorých školských inštrumentálnych telesách a speváckom zbore.

Opatrenie: Prerokovať v príslušných predmetových komisiách a určiť rozsah a spôsob pomoci dirigentom telies zo strany vedenia školy a všetkých vyučujúcich v príslušných predmetoch.

Termín: október 2009

Zodpovední:  zástupca riaditeľky školy a vedúci PK hudobného odboru 

3. Z nedostatku kvalifikovaných pedagógov v nástrojovej hre na klavíri, gitara a z finančných dôvodov nie je možné celkom naplniť skladbu všetkých predmetov v hudobnom odbore, najmä pridelenie korepetícií, komornej a štvorručnej hry v takom rozsahu, ako to predpisujú učebné plány.

Opatrenie: V novom školskom roku vytvoriť organizáciu vyučovania tak, aby predmet komorná, resp. štvorručná hra mohla byť pridelená aspoň v nevyhnutnom rozsahu pedagógom, ktorí pripravujú žiakov na účinkovanie v hudobných súboroch a komorných telesách, ktorí sa pripravujú na súťaže a na talentové skúšky na umelecké školy. Predmet korepetícia zaradiť do rozvrhu a vyučovať v rámci hodín na náhradné voľno. Osloviť konzervatóriá v Košiciach a vysoké školy umeleckého zamerania  o zverejňovanie pracovných ponúk pre absolventov ich škôl.

Termín: stály

Zodpovedná: riaditeľka školy 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Na konci školského roka sme uskutočnili SWOT - analýzu našej školy formou dotazníkov, ktoré vypracovali žiaci, rodičia a učitelia našej školy. Myslíme si, že najdôležitejšie z hľadiska posudzovania kvality školy sú znaky, ktoré sú rovnako hodnotené vo všetkých skupinách respondentov. Na základe výsledkov vyplnených dotazníkov  sme vypracovali komparáciu silných a slabých stránok uvedených v jednotlivých SWOT analýzach a z opakujúcich sa odpovedí sme zostavili nasledovný prehľad:   
 

SILNÉ  STRÁNKY SLABÉ  STRÁNKY
Veľmi dobrá  úroveň školy

Kvalifikovanosť učiteľov

Veľmi dobré vzťahy medzi učiteľom a žiakom

Veľmi dobré vzťahy medzi školou a zriaďovateľom

Dobrá pracovná  klíma v škole

Kreativita mladého kolektívu

Veľmi dobrá a rôznorodá  mimoškolská činnosť  a reprezentácia školy v regióne

Stopercentná úspešnosť  žiakov na prijímacích skúškach na SŠ a VŠ

Dostatočný výber predmetov v jednotlivých odboroch

Možnosť štúdia viacerých odborov naraz

Možnosť štúdia pre dospelých

Prostredie interiéru a exteriéru školy   

Obmedzené až nedostatočné  priestorové podmienky

Neuspokojivá vybavenosť  v oblasti IKT   

Väčšina pedagógov ovláda len základné operácie IKT

Nepostačujúce hudobné  nástroje

Nedostatok pedagógov nástrojovej hry

Preťaženosť žiakov v ZŠ 

                   PRÍLEŽITOSTI                    OHROZENIA
Tvorba vlastného školského vzdelávacieho programu

Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov

Realizácia atraktívnych kultúrno-spoločenských podujatí

Získanie finančných prostriedkov z iných než štátnych zdrojov

Nové alokované  pracoviská

Vysoké nároky na manažment

Konkurencia ZUŠ v Spišskej Novej Vsi

Vysoká miera nezamestnanosti v regióne

Financovanie ZUŠ a zvyšovanie nárokov na prevádzku

Nedostatočné ohodnotenie pedagógov

Legislatíva ohrozujúca existenciu ZUŠ

Zvyšovanie príspevku na čiastočnú  úhradu nákladov spojených so štúdiom

 
 

Zosumarizovanie výsledkov dotazníkového prieskumu

      Základná umelecká škola si uvedomuje, že napriek mnohým pozitívam má aj slabé stránky, ktoré je potrebné postupne odstrániť.

Najväčším problémom školy sú obmedzené až nedostatočné  priestorové podmienky (škola bola postavená len pre 200 žiakov) a miestna samospráva nepredpokladala obrovský záujem o takýto typ záujmového vzdelávania v obci. Ďalším problémom mnohých umeleckých škôl je zabezpečiť kvalifikovaných učiteľov v predmetoch hry na hudobný nástroj. Dôvodom je nevýhodné financovanie základných umeleckých škôl formou originálnych kompetencií v samospráve. Aj naša škola pociťuje nedostatok práve učiteľov nástrojovej hry. Preto sa musíme snažiť zabezpečiť vyššiu  ak nie úplnú kvalifikovanosť učiteľov hudobného odboru, vzhľadom na potreby a záujmy žiakov, rodičov a vzhľadom na nový Školský vzdelávací program. S tým úzko súvisí aj nová legislatíva, ktorá čiastočne  ohrozuje existenciu ZUŠ.

      Vedenie školy v úzkej spolupráci s vedúcimi metodických združení a predmetových komisií musia pozitívne smerovať učiteľov k zjednoteniu postupu pri výchovnom pôsobení na žiakov a k dôslednému uplatňovaniu práv i povinností žiakov, ktoré vyplývajú z vnútorného poriadku školy.

      Ďalším nedostatkom je slabé využívanie didaktickej techniky a informačno- komunikačných technológií vo výchovno-vzdelávacom procese a neuspokojivá vybavenosť v oblasti IKT, väčšina pedagógov ovláda len základné operácie IKT. Vedenie školy by malo vo väčšej miere motivovať a ovplyvňovať prácu pedagógov pri využívaní tvorivých a inovatívnych metód práce /hospitácie, sledovanie využívania učebných pomôcok z kabinetných zbierok, nákup nových moderných učebných pomôcok/. V záujme každého pedagóga by malo byť dobré ovládanie práce s informačno-komunikačnými teóriami, didaktickou technikou, jej využívanie vo vyššej miere. V oblasti financovania školstva vidíme medzery v možnosti získavať finančné prostriedky najmä vypracovávaním a podávaním projektov, zvýšeným prenájmom v priestoroch školy a získavaním sponzorov zo strany rodičov i širšej podnikateľskej verejnosti. Ďalšou možnosťou je organizovanie workschopov a kurzov umeleckého vzdelávania, organizovanie netradičných kultúrno-spoločenských podujatí.

       Slabá stránka nezáujmu žiakov o vyučovací proces a vlastné študijné výsledky je obzvlášť závažná. Kladie na pedagóga vysoké nároky na motiváciu žiaka k pozitívnemu prístupu učeniu i na spôsoby hodnotenia jeho výsledkov, vyžaduje  si to individuálny a diferencovaný prístup. Nevyhnutnou podmienkou je aj úzka spolupráca aj podpora tohto úsilia zo strany zákonných zástupcov žiaka a ich záujem pomôcť učiteľovi pri motivovaní žiaka.     Našťastie je tu dobre fungujúca spolupráca so zriaďovateľom a miestnymi školami, dobrá pracovná klíma v škole, kreatívny, mladý kolektív, ktorý zabezpečuje veľmi dobrú a rôznorodú mimoškolskú činnosť a reprezentáciu školy v regióne. Stavať musíme na vynikajúcich výsledkoch pri prijímaní žiakov na SŠ a VŠ. Preto máme dostatočný počet žiakov vo vyššom veku (študenti SŠ, VŠ a dospelých) a z toho titulu môžeme naďalej ponúkať rôznorodosť predmetov a návštevu vo viacerých odboroch naraz. Najväčší vplyv na záujem o našu školu zabezpečuje  moderné prostredie interiéru a exteriéru školy.  Mnoho z uvedených problémov by sa vyriešilo, ak by obec získala financie z projektu infraštruktúra vzdelávania podaného na Ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky v Bratislave, na základe ktorého by sa dobudovali chýbajúce priestory.       

   p) Výsledky úspešnosti prijímania žiakov na ďalšie štúdium 

      V školskom roku 2008/2009 boli pripravovaní na prijímacie skúšky na stredné a vysoké školy a zároveň prijatí deviati žiaci.

Príprava na stredné   školy tanečného  zamerania:

Príprava na stredné   školy hudobno - dramatického umenia:

Príprava na stredné   školy hudobného zamerania:

          Nikola Gánovská – Konzervatórium, Exnárova ul., Košice 

Príprava na stredné  a vysoké školy výtvarného zamerania:

           

Absolventi ZUŠ  :

Počet absolventov HO: 11

Hra na gitare- Slavomír Belay, Matej Greš, Pavol Milý, Dominik Repka, Veronika Rerková, Monika Komárová, Mária Tarbajová, Soňa Štrauchová, Alžbeta Špinerová – I. stupeň

Hra na klavíri – Ivana Baginová, Renáta Baginová – II. stupeň 

Počet absolventov VO: 15

Róbert Hagara, Ivana Netíková, Blažena Škotková, Alexandra, Urbanová, Vladimír Vavrek, Katarína Slebodníková, Dominik Lech, Michal Dulovič, Katarína Hutková, Barbora Klaučová, Michaela Sivecová, Daniel Spišiak, Michal  Šefčík, Alžbeta Špinerová, Anna Zimmermannová – I.stupeň 

Počet absolventov TO: 6

Simona Mlynarčíková, Lucia Findurová, Natália Bučková (DFS Oriešok), Gabriela Bučková (DFS Oriešok) – I. stupeň

Mária Zvalená, Jana Bobková – II. stupeň 

Počet absolventov LDO: 2

Lucia Macková, Patrícia Macková - I. stupeň

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

SPOLU:  34 absolventov ZUŠ  

2. Ďalšie informácie 

    c)  Spolupráca školy s rodičmi, o poskytovaní služieb deťom, žiakom  a rodičom

    d) Vzájomné  vzťahy medzi školou a deťmi a ďalšími fyzickými osobami

              a právnickými osobami, ktoré sa na výchove a vzdelávaní podieľajú 

     Ak hovoríme o spolupráci, nedá sa nespomenúť spolupráca so zriaďovateľom, ktorým je obec Smižany. Vďaka zriaďovateľovi škola prešla od 1.1.2009 na právny subjekt. Od začiatku školského roka sa najviac snaží vytvoriť optimálne podmienky pre rozvoj školy starosta obce Ing. Michal Kotrady. Medzi vedením školy a zriaďovateľom poverenými osobami v oblasti školstva je veľmi dobrá komunikácia, o čom svedčí aj množstvo spoločne zrealizovaných kultúrnych podujatí v obci. Spolu so svojimi pracovníkmi najmä vedúcou oddelenia školstva, rozvoja a cestovného ruchu Ing. Zuzanou Zimmermannovou, vedúcou stavebného oddelenia Ing. Editou Baginovou a poslankyňou obecného zastupiteľstva Julianou Capovou, ktorá je delegovaná v rade školy, sa angažujú na údržbe a materiálnom zabezpečení školy. Najviac si ceníme spoločné rokovania a vypracovanie projektovej dokumentácie pre žiadosť o nenávratné finančné prostriedky na infraštruktúru vzdelávania z ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR. Žiadosť a návrh projektu boli osobne odovzdať na MVRR SR v Bratislave dňa 29.7.2009 pán starosta, vedúca stavebného oddelenia, vedúca oddelenia školstva a riaditeľka školy. Vďaka dobrej spolupráci získala škola v tomto školskom roku štyri učebne pre výchovno- vzdelávací proces HO v kultúrnom dome a pevne veríme, že budeme úspešní pri schválení projektu na rekonštrukciu a dostavbu školy, čím by sa natrvalo vyriešili priestorové problémy.

     Na veľmi dobrej úrovni je spolupráca s odbornými zamestnancami Spoločného školského úradu. S pánom PaedDr. Dušanom Slivom a pani PaedDr. Vierou Skoumalovou, ktorí nám pravidelne zabezpečujú poradenstvo a metodickú pomoc pre riešení našich špecifických problémov, organizujeme množstvo spoločných projektov. Vďaka nim sa zúčastnili vianočného predstavenia našich žiakov ,,Kde bolo, tam bolo“ aj základné a materské školy spoločného školského úradu Smižany v počte 10 škôl.

      Kladne hodnotíme spoluprácu s nadáciou Dezidera Slavoja, ktorá materiálne zabezpečila obuv pre spevácku skupinu Šafolka a žiakov tanečného odboru.

     Konštatujeme, že okrem spolupráce s nadáciou bola v minulom roku veľmi dobrá spolupráca so základnými a materskými školami v Smižanoch, ale hlavne s riaditeľkou  Základnej  školy na Komenského ulici  v Smižanoch  RNDr. Janou Vozárovou, ktorá nám od 1.9.2007 až do začiatku rekonštrukcie základnej školy poskytla štyri učebne na vyučovanie predmetu hra na klavíri, gitare, flaute a husliach a zapožičala pianíno na vyučovanie hry na klavíri.

     Žiaci materských škôl z obce Smižany, ale aj z škôl z mesta Spišská Nová Ves, či okolitých obcí sa spolu s pedagógmi pravidelne zúčastňovali výchovných a motivačných koncertov, či divadelných predstavení žiakov ZUŠ.

      Pri organizovaní školských podujatí a súťaží je veľmi dobrá spolupráca s výborom ZRPŠ a niektorými jej členmi a rodičmi. Zvlášť si ceníme sponzorskú pomoc  Soni Milej, manželov Kataríny a Mariána Jendruchovcov, manželov Petra a Márie Vodžákovcov, Jozefa Maniaka, Pavla Chovanca, Karolíny Sagulovej, Erika Plutu, Ľubomíra Bučka, Petra Voláka.     

Slovami Josefa Čapka  sa nesie práca a život v našej škole od jej vzniku. Práve základná umelecká škola je tou inštitúciou, ktorej základným poslaním je poskytovať umelecké vzdelanie a ktorá poskytuje mladej generácii možnosť rozvíjať svoje nadanie v niektorej z tvorivých disciplín. Hlavným cieľom umeleckého školstva je výchova umením (formovanie osobnosti), k umeniu ( rozvoj schopnosti tvoriť a prijímať umenie) a pre umenie ( príprava na profesionálnu umeleckú činnosť). Základné umelecké školy pôsobia na najširšej základni a v systéme umeleckého vzdelávania predstavujú základný článok. Svojím hudobným, výtvarným, tanečným a literárno-dramatickým odborom predstavujú školu, ktorá sa venuje špecializovanej odbornej výchove žiakov so zvýšeným  záujmom a predpokladmi pre umeleckú tvorbu. Bez podpory miestnej samosprávy to nikdy nebude možné. 

Správa bola prerokovaná  na zasadnutí pedagogickej rady dňa 9.10.2009.  
 
 

Smižanoch 7.10.2009                                                  Mgr. Marcela Maniaková

                                                                                                 riaditeľka ZUŠ

Príloha č.3 
 

Rada školy na svojom zasadnutí dňa 28.10.2009 prerokovala predloženú správu o výchovno -  vzdelávacej činnosti Základnej umeleckej školy v Smižanoch  za rok 2008/ 2009 a súhlasí s jej obsahom.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 

V Smižanoch 28.10. 2009                                                              Mgr. Martin Olejník

                                                                                                       predseda rady školy 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Stanovisko zriaďovateľa: Obec Smižany ako zriaďovateľ Základnej umeleckej školy schvaľuje  správu o výchovno-vzdelávacej činnosti za školský rok 2008/2009. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

V Smižanoch, dňa  13.11. 2009                                             Ing. Michal Kotrady

                                                                                                      starosta obce