ZÁKLADNÁ UMELECKÁ ŠKOLA
Námestie
M. Pajdušáka 2, Smižany
Správa o výchovno-vzdelávacej činnosti
za školský rok 2008/2009
Smižany
október 2009
Obsah
1. a)
Identifikačné údaje o škole ..............................
b) Údaje o počte žiakov školy
..............................
c) Údaje o počte zapísaných žiakov do 1.ročníka ..............................
d) Údaje o počte prijatých žiakov do 1.ročníka ..............................
e) Údaje o výsledkoch hodnotenia a klasifikácie žiakov........................
f) Zoznam študijných odborov ..............................
g) Údaje o počte zamestnancov a plnení kvalifikačného predpokladu
pedagogických zamestnancov ..............................
h) Údaje o ďalšom vzdelávaní pedagogických zamestnancov .................................
i) Údaje o aktivitách a prezentácii školy na verejnosti
..............................
j) Údaje o projektoch, do ktorých je škola zapojená ..............................
k) Údaje o výsledkoch inšpekčnej
činnosti vykonanej ŠSI ..............................
l) Údaje o priestorových a materiálno – technických podmienkach školy ................ 19
m) Údaje o finančnom a hmotnom zabezpečení výchovno – vzdelávacej
činnosti školy ..............................
zabezpečením školy ..............................
n) Cieľ, ktorý si škola určila v koncepčnom zámere rozvoja školy na príslušný
školský rok a vyhodnotenie jeho plnenia ..............................
o) Oblasti, v ktorých škola dosahuje dobré výsledky ..............................
p) Výsledky úspešnosti prijímania žiakov na ďalšie štúdium
.....................................
2.
Ďalšie informácie ..............................
c) Spolupráca školy s rodičmi, o poskytovaní služieb deťom, žiakom, a rodičom ......... 30
d) vzájomné vzťahy medzi školou a deťmi a ďalšími fyzickými osobami
a právnickými osobami, ktoré sa na výchove a vzdelávaní podieľajú ........................ 30
Príloha
..............................
a)
Identifikačné údaje o škole
1.
Názov školy: Základná umelecká
škola v Smižanoch
2. Adresa
školy: Námestie M. Pajdušáka 2,
Smižany
3.
Tel. číslo školy : tel. ZUŠ: ++421-055 / 4297990, fax.
: ++421-055 / 4297992
4. Internetová a elektronická adresa školy:
5. Údaje o zriaďovateľovi školy :
Obec Smižany
Námestie M.Pajdušáka 50/1341, 053 11 Smižany
Štatutárny orgán: Ing. Michal Kotrady – starosta obce
Tel. číslo zriaďovateľa: tel. OcÚ: ++421-055 / 72 45 442-3, fax.: ++421-055 /72 45 437
Internetová a elektronická adresa zriaďovateľa :
E-mail OcÚ: smizanyocu@rup.sk
6. Mená vedúcich zamestnancov školy :
Mgr. Marcela Maniaková – riaditeľka školy
Mgr. Anton Barabas – zástupca riaditeľky školy
Žaneta Hrubiznová – zástupkyňa riaditeľky školy
7.
Údaje o rade školy a iných poradných orgánoch
školy :
Mgr. Martin Olejník - predseda rady školy, volený zástupca pedagogických zamestnancov školy
Mgr. Ružena Vágnerová - volený zástupca za pedagogických zamestnancov školy
Mária Puškárová - volený zástupca ostatných zamestnancov školy
Mgr. Miroslava Javorská - delegovaný zástupca zriaďovateľa
PaedDr. Viera Skoumalová- delegovaný zástupca zriaďovateľa
Juliana Capová - delegovaný zástupca zriaďovateľa
Ing. Zuzana
Zimmermannová
- zástupca rodičov
Spoločný školský úrad Smižany :
PaedDr. Dušan Sliva - odborný zamestnanec
PaedDr. Viera Skoumalová - odborná zamestnankyňa
Obec Smižany
Ing. Zuzana Zimmermannová - vedúca oddelenia školstva, rozvoja a cestovného
ruchu
IČO: 00691721
Forma hospodárenia: rozpočtová organizácia
od 1.1. 2009 právna subjektivita
IČO od 1.1.2009: 42104301 DIČ: 2022734131
b)
Údaje o počte žiakov školy
V školskom roku 2008/2009 bol k 1.9.2008 na škole tento stav žiakov:
Hudobný
odbor hudobná náuka
- PHV - 34 žiakov
spev
gitara
klavír
keyboard - 13 žiakov
husle
zobcová flauta - 11 žiakov
priečna flauta - 1 žiak
saxofón - 1 žiak
trúbka
akordeón - 12 žiakov
(spevácka skupina Šafolka - 7 žiakov)
(spevácky zbor Sueno
- 10 žiakov)
Tanečný
odbor :
TO- súborová práca - DFS Oriešok - 25 žiakov
Výtvarný
odbor:
LDO :
––––––––––––––––––––––––––––––
Spolu:
Na konci školského roka
k 30.6.2009 bol počet žiakov spolu 508.
c) Údaje o počte zapísaných žiakov do 1. ročníka ZŠ
0
d) Údaje o počte prijatých žiakov do 1. ročníka SŠ
0
e)
Údaje o výsledkoch hodnotenia a klasifikácie
žiakov
Hudobný odbor:
2. Prospelo s vyznamenaním: 149 žiakov
3. Prospelo: 16 žiakov
Ostatné ročníky : 10 žiakov
4. Neprospelo: 0
5. Neklasifikovaní: 1 žiak + PHV 22 žiakov
6. Počet žiakov, ktorí sa zúčastnili verejných vystúpení:
96 žiakov
Výtvarný
odbor:
5. Počet žiakov, ktorí sa zúčastnili verejných vystúpení: 12 žiakov
Tanečný odbor:
Literárno-dramatický
odbor:
f) Zoznam
študijných odborov a ich zameraní
Stupne základného umeleckého vzdelania (§ 17)
Základné umelecké vzdelanie môže žiak získať úspešným absolvovaním vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v základnej umeleckej škole.
Základné umelecké vzdelanie sa člení na
a) primárne umelecké vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného
ročníka vzdelávacieho programu pre prvú časť prvého stupňa základného štúdia
základnej umeleckej školy; dokladom o získanom stupni vzdelania je vysvedčenie s
doložkou,
b) nižšie sekundárne umelecké vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním
posledného ročníka vzdelávacieho programu pre druhú časť prvého stupňa základného
štúdia základnej umeleckej školy; dokladom o získanom stupni vzdelania je
vysvedčenie s doložkou.
Organizácia výchovno-vzdelávacieho
procesu v základných umeleckých
školách ( § 51)
(1) Základná umelecká škola organizuje prípravné štúdium, základné štúdium, štúdium s
rozšíreným počtom vyučovacích hodín, skrátené štúdium a štúdium pre dospelých.
(2) Prípravné štúdium má najviac dva ročníky. Je určené pre žiakov prvého stupňa
základnej školy a pre nadané deti vo veku pred plnením povinnej školskej dochádzky.
(3) Základné štúdium sa člení na dva stupne. Prvý stupeň má najviac deväť ročníkov
a druhý stupeň má najviac štyri ročníky; pre žiakov, ktorí nenavštevovali prvý stupeň
základného štúdia, možno
zriadiť jednoročné prípravné
(4) Rozšírené štúdium je určené žiakom, ktorí v základnom štúdiu preukážu mimoriadne
nadanie a vynikajúce študijné výsledky.
(5) V skrátenom štúdiu sa žiaci pripravujú na štúdium na stredných školách,
konzervatóriách a vysokých školách pedagogického alebo umeleckého zamerania.
(6) Štúdium pre dospelých má najviac štyri ročníky.
(7) Vyučovanie je individuálne a skupinové. Počty žiakov v jednotlivých vyučovacích
predmetoch určujú učebné plány.
(8) Riaditeľ základnej umeleckej školy môže prerušiť štúdium žiakovi na jeho žiadosť
alebo na žiadosť jeho
zákonného zástupcu.
V školskom
roku 2008/2009 boli zriadené štyri odbory:
Prípravné štúdium „B“ – pre žiakov od 6 alebo 7 rokov, ktorí neabsolvovali PŠ HO
I. stupeň základného štúdia – primárne a nižšie sekundárne vzdelanie
Štúdium na I. stupni základného štúdia trvá spolu 8 rokov, hudobná náuka končí po 7 rokoch.
Primárny stupeň vzdelania trvá 4 roky
Nižší sekundárny stupeň trvá 4 roky
II. stupeň základného štúdia a štúdium pre dospelých
Štúdium na II. stupni základného štúdia a štúdium pre dospelých pre žiakov od 15,
prípadne od 14 rokov
Prípravné štúdium pre deti predškolského veku od 5 rokov alebo od 6 rokov
(1. ročník základnej školy)
e) dĺžka štúdia: 1 rok
I. stupeň základného
štúdia – primárne a nižšie sekundárne vzdelanie
1. plošné vytváranie (približne 60 – 75 % obsahu vyučovania) obsahuje
základné disciplíny:
rozširujúce disciplíny:
– fotografia a film, video, typografia, počítačová grafika, animácia, grafický dizajn, textil, akcie a projekty viazané na plochu, multimediálne 2D realizácie, ľudové umelecké remeslá a techniky;
2. priestorové vytváranie (40 – 25 % obsahu vyučovania) obsahuje základné disciplíny:
– modelovanie a práca s materiálom, sochárstvo (z tvrdých i mäkkých, z tradičných i nových materiálov), základy architektonickej tvorby;
rozširujúce disciplíny:
– keramika, tvorba šperkov a odevu, dizajn, inštalácia v priestore, krajinná tvorba
(landart), telová tvorba (bodyart), tvorba prostredia (environment), tvorba objektu
(statický, kinetický), akcie performancie a projekty viazané na priestor,
multimediálne 3D realizácie.
II. stupeň
základného štúdia a štúdium pre dospelých
Rozšírené štúdium
v II. stupni základného
štúdia a v štúdiu pre dospelých
V rámci tohto
štúdia je študentom, ktorí sa pripravujú na stredné a vysoké školy
umeleckého smeru, dospelým, ktorí chcú rozvinúť svoje estetické
cítenie štúdium v predmetoch výtvarné činnosti, kresba,
maľba, grafika, modelovanie, práca s materiálom a dekoratívne
činnosti, počítačová grafika, digitálna fotografia.
Prípravné štúdium pre deti predškolského veku alebo žiaci
1.ročníka ZŠ.
Základné štúdium – I. stupeň ISCED 1B -žiaci od 7 rokov ( respektíve žiak
od 2. ročníka)
I.stupeň - ISCED 2 B – žiaci vo veku od 10 rokov ( 5. ročník ZŠ).
II. stupeň základného štúdia pre žiakov od 14 rokov a pre
dospelých
Študijne zameranie Tanec
Študijné
zameranie Príprava na pedagogické štúdium tanečných disciplín
Učebný
plán poskytuje štúdium tanečnej prípravy, ktorej obsahom pohybová
príprava, priestorové cvičenia, rytmické cvičenia a tanečná
prax s hudobno-pohybovými ľudovými detskými hrami. V štúdiu
klasického, ľudového, kreatívneho a moderného tanca vo vyšších
ročníkoch sa postupne zvyšuje náročnosť jednotlivých cvičení.
V rámci tanečného odboru realizujeme tanečný súbor so zameraním
na spoločenské tance, ľudové tance, detské ľudové hry a folklórne
tradície Smižian.
Ponúka
štúdium deťom od 6 rokov, mládeži a dospelým v predmetoch: prípravná
dramatická výchova, dramatické
a slovesné oddelenie, ktorých obsahom je rozvoj slovnej zásoby,
reč a rozvoj rečových schopností, základy pohybu, zmyslové cvičenia,
dramatické hry a prednes. Žiaci majú možnosť pracovať v divadelnom
súbore ,,Len tak..“
Prípravné štúdium pre deti vo veku 6 rokov, alebo žiaci 1.ročníka ZŠ.
Zameranie: prípravná dramatická výchova
Základné štúdium – I. stupeň ISCED 1B -žiaci od 7 rokov ( respektíve žiak
od 2. ročníka) D
Dĺžka štúdia 3 roky
Zameranie: dramatické a slovesné oddelenie
I.stupeň - ISCED 2 B – žiaci vo veku od 10 rokov ( 5. ročník ZŠ).
Dĺžka štúdia 4 roky
II. stupeň základného štúdia pre žiakov od 14 rokov a pre dospelých
Študijné zameranie Dramatické oddelenie – záujmová umelecká činnosť
II. stupeň základného štúdia pre žiakov od 15 rokov a pre dospelých
Študijné
zameranie Slovesné oddelenie- príprava na vysoké školy
1. Do prípravného štúdia LDO sa prijímajú žiaci 1. ročníka ZŠ, v mimoriadnych prípadoch žiaci posledného roka predškolského veku. V tom prípade navštevujú prípravné štúdium 2 roky. V prípravnom štúdiu sa vyučuje v skupine 5 až 15 žiakov.
2. V základnom štúdiu I. a II. stupňa sa vyučuje v skupine 5 až 10 žiakov, pokiaľ nie je uvedené inak.
3. Predmet prednes v 1. a 2. ročníku prvej časti I. stupňa základného štúdia (prvé dva roky primárneho vzdelania) sa vyučuje v skupine 5 – 10 žiakov, prípadne týždenne sa striedajú skupiny žiakov po 2 až 3 podľa potreby.
4. V predmete prednes od 3. ročníka prvej časti I. stupňa základného štúdia
v dramatickom a slovesnom oddelení sa vyučuje v skupine 2 až 3 žiakov.
Základná umelecká škola v každom odbore uplatňuje učebné plány, schválené Ministerstvom školstva Slovenskej republiky dňa 22.12.2003 pod číslom 11215/2003 s platnosťou od 1. septembra 2004. Avšak do platnosti vstúpili nové učebné plány ktoré schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 20. augusta 2009 pod číslom
CD-2009-27474/21375-1:911
s platnosťou od 1. septembra 2009
g) Údaje o počte zamestnancov a plnení kvalifikačného predpokladu
pedagogických zamestnancov
Zamestnanci školy :
h)
Údaje o ďalšom vzdelávaní pedagogických zamestnancov
a) počet uvádzaných začínajúcich pedagogických zamestnancov do praxe : 0
b) počet pedagógov, ktorí absolvovali priebežné vzdelávanie : 0
názov vzdelávania a vzdelávacej inštitúcie : –––––
názov podujatia a vzdelávacej inštitúcie :
d) počet pedagógov, ktorí absolvovali vzdelávanie organizované školským úradom: 3 názov vzdelávania : Metodický deň učiteľov I. stupňa ZŠ v okrese Spišská Nová Ves ( ZŠ Lipová, SNV) – lektorka riaditeľka ZUŠ Mgr. Marcela Maniaková (Regionálna výchova)
Metodický deň učiteľov MŠ pre školy v obvode Spoločného školského úradu Smižany ( MŠ Ružová ul., Smižany) – lektorka riaditeľka ZUŠ Mgr. Maniaková (Regionálna výchova)
Metodický deň učiteľov výtvarnej výchovy v okrese Spišská Nová Ves ( ZUŠ Smižany) -
lektori pedagógovia VO ZUŠ Smižany, Mgr. Martin Olejník, Mgr. Bohuslava Kukurová
e) absolvoval už riaditeľ školy prípravu vedúcich pedagogických zamestnancov? áno
Prehľad o súťažiach
a) uveďte počet 1. miest s názvami súťaží v okresnom kole (nie mená žiakov) : 0
Okresná prehliadka detských folklórnych súborov košického kraja ,,NA TEJ LÚKE NA ZELENEJ“ – DFS Oriešok - zlaté pásmo – Margecany 28.3.2009
b) uveďte počet 1. miest s názvami súťaží v krajskom kole (nie mená žiakov) : 1
5.ročník súťažnej prehliadky v hre na klavíri ZUŠ Spišská Nová Ves -
c) uveďte počet 1. – 3. miest s názvami súťaží v celoslovenskom kole (nie mená
žiakov) : 3
Celoslovenské kolo v speve
populárnej piesne Bojnická perla, Bojnice 9.5.2009 strieborné
pásmo
d) uveďte počet umiestnení
(ocenení) v medzinárodných súťažiach : 1
Výsledky v súťažiach výtvarného odboru :
- Krajská súťaž – Navrhni
plagát, tričko svojej obľúbenej kapely, ZUŠ Jantárová 6 Košice
– Stanislava Barabasová - Diplom
Iné vzdelávacie aktivity
Členstvo riaditeľky školy
Mgr. Marcely Maniakovej v medzirezortnej komisii expertov na posúdenie,
prípadné doplnenie učebných osnov pre základné školy a iniciovanie
vytvárania obsahových okruhov pre mimoškolskú výchovu vo vzťahu
k tradičnej ľudovej kultúre, ktorá pôsobí pri Národnom osvetovom
centre v Bratislave
i) Údaje o aktivitách a prezentácii školy na verejnosti
Školský rok 2008/2009 bol z hľadiska mimoškolských činností
opäť bohatý ako predchádzajúci školský rok. Plánové akcie sa
nám v tomto školskom roku podarilo zrealizovať. Počet vystúpení
našich žiakov stúpol nielen na našich podujatiach, ale aj na
podujatiach organizovaných inými spoločenskými organizáciami v obci.
V školskom roku sme získali ďalšie pekné umiestnenia a ocenenia
na okresných, krajských súťažiach mimo našej školy. Po prvýkrát
sme sa zúčastnili zahraničného festivalu v Poľsku a zorganizovali
sme už piaty krát workschop tradičnej ľudovej kultúry pre deti
a mládež z poľského mesta Zlotów. Prehľad zrealizovaných aktivít,
súťaží a podujatí za hodnotené obdobie v prílohe č.
PRÍLOHA č.1
Zamestnanci školy :
2. Počet vydaných rozhodnutí podľa § 5 ods. 5 zákona č. 596/2003 Z.z. :
a) o prijatí
a zaradení uchádzačov na štúdium : 232
b) o prerušení štúdia :
0
c) o povolení postupu do vyššieho ročníka : 11
d) o predčasnom skončení štúdia : 45
e) o povolení opakovať ročník :
0
f) o povolení vykonať opravnú skúšku :
0
g) o určení príspevku zákonného zástupcu
žiaka na čiastočnú úhradu nákladov spojených so
štúdiom : 531
PRÍLOHA č.2
Škola zorganizovala a zúčastnila sa týchto súťaží, prehliadok a kultúrno- spoločenských podujatí
September
Október
( 22.10.2008, GUS SNV) p.uč. Kubáň, Vágnerová
November
December
(16.12.2008 pre MŠ a ZŠ, 17.12.2008 pre rodičov, KD kino Mier Spišská
Nová Ves)
Január
( 14.-16. 1.2009)
Február
Marec
Apríl
( ZUŠ Bojnice, 2.- 4.4.2009) p.uč. Lorková
Máj
(Hradisko Čingov,1.5.2009) p.uč. Maniaková
Jún
(Galéria umelcov Spiša, 1.6.2009) p.uč. E.Kukurová, Kováčik, Lorková
Júl:
August :
SÚŽAŽE :
Výsledky v súťažiach hudobného odboru v školskom roku 2008/2009
- XI. Ročník
medzinárodnej klavírnej súťaže Základná umelecká škola
Márie Hemerkovej Košice, 23.-26. 4. 2009, Johanna Steindlerová
- pamätný list
- „2.ročník súťažnej prehliadky žiakov ZUŠ východoslovenského regiónu v štvorručnej hre na klavíri“, ZUŠ Bernolákova Košice, 12.3.2009 Oliver Klein, Martin Mangera
- Celoslovenská
súťaž v speve populárnej piesne Bojnická
perla, Bojnice 9.5.2009,
Gabriela Plutová,
Barbora Kavuličová,
- Obvodné a okresné kolo súťaže v speve slovenských ľudových piesní ,,Slávik Slovenska 2009“ v Spišskej Novej Vsi :
II. kategória
– Dominika Kenderová
III. kategória – Veronika Jenčová,
Adrián Volák
Výsledky v súťažiach tanečného odboru :
- Okresná prehliadka detských folklórnych súborov košického kraja ,,NA TEJ LÚKE NA ZELENEJ“ – DFS Oriešok - zlaté pásmo – Margecany 28.3.2009
- Krajská prehliadka detských folklórnych súborov košického kraja ,,NA TEJ LÚKE NA ZELENEJ“ – DFS Oriešok – strieborné pásmo – Košice –Krásna 24.4.2009
Výsledky v súťažiach výtvarného odboru :
- Krajská
súťaž – Návrhni plagát, tričko svojej obľúbenej kapely,
ZUŠ Jantárová 6 Košice – Stanislava Barabasová - Diplom
KONCERTY :
Pre rodičov a občanov sme k Vianociam pripravili hudobno-tanečno-divadelné predstavenie ,,Kde bolo, tam bolo“, ktoré sa uskutočnilo v kultúrnom dome kina Mier v Spišskej Novej Vsi. Toto predstavenie bolo obohatené o videoprojekciu žiakov výtvarného odboru. Predlohu vypracovala a celý projekt režírovala vedúca LDO Antónia Bendíková. V jarných mesiacoch sa uskutočnil koncert žiakov hudobného odboru ,, Mladí hudobníci“, predstavenie žiakov LDO ,,Soireé so ženou“ a vernisáž žiakov výtvarného odboru ,,Čaro jari“, kde sa prezentovali veľkonočnými výrobkami a predmetmi s jarnou tematikou. Na záver školského roka sa uskutočnili nádherné podujatia žiakov absolventov ZUŠ. Najskôr to bolo predstavenie rozprávky absolventiek LDO ,,POLEPETKO“, tanečné predstavenie žiačok - absolventiek TO a nakoniec slávnostný koncert absolventov HO a ich slávnostné vyradenie v kultúrnom dome v Smižanoch. Súčasťou bola aj vernisáž výtvarných prác absolventov výtvarného odboru .
Pre materské školy sme zorganizovali zaujímavý motivačný výchovný koncert ,,Ako tma meškala“ v koncertnej miestnosti školy.
Veľkou poctou bolo pre nás zabezpečovanie slávnostného otváracieho ceremoniálu otvorenia zrekonštruovaného kultúrneho domu v Smižanoch. Hudobnou a tanečnou produkciou našich žiakov sa nezaobišli kultúrne akcie ako ,,Otvorenie letnej turistickej sezóny na Čingove Hradisku, Deň detí v Smižanoch i v Spišskej Novej Vsi, Vianočné trhy s programom batoh plný želaní v Spišskej Novej Vsi, Deň krivých zrkadiel a Roztopme ľady - podujatia pre postihnuté deti a mládež v Spišskej Novej Vsi, Klapancie Ďuribačiho, Spišské folklórne slávnosti na Sivej Brade, Stavanie obecného mája, Smižianske folklórne slávnosti, Iľašovska pantlika, Gorczanske dni v Kamienici či mnohé iné plesy a kultúrno-spoločenské podujatia v obci zdobili hudobné, tanečné, dramatické a výtvarné skvosty našich žiakov a pedagógov. Veľmi prospešnou akciou pre školu je vyhľadávanie mladých talentov v oblasti umenia. Preto každoročne organizujeme prehliadku v speve populárnych piesní ,,Ukáž čo vieš“, kde do poroty prizývame profesionálnych spevákov v oblasti populárnej hudby, čoho dôkazom je účasť speváčky a moderátorky slovenskej televízie Veroniky Kozákovej – Hatalovej zo Spišskej Novej Vsi. Tá obohatila prehliadku o svoje vlastné vystúpenie. Mladých gitaristov motivujeme formou školskej prehliadky ,,Smižianska gitara“ ktorú organizuje vedúca gitarového oddelenia v zasadacej miestnosti obecného úradu v Smžanoch.
Základná umelecká škola sa opäť podieľala na organizačnom zabezpečení podujatia Oceňovanie učiteľov pri príležitosti Dňa učiteľov 2009, Oceňovanie športovcov úspešných žiakov škôl združených v Spoločnom školskom úrade Smižany, ktoré sa tiež nezaobišli bez kultúrneho programu našich žiakov.
Učitelia školy na požiadanie aktívne účinkovali na rôznych
kultúrno-spoločenských podujatiach obce i mimo nej .
j) Údaje o projektoch, do ktorých je škola zapojená
Umenie zblízka – projekt galérie mesta Bratislavy
Účasť žiakov výtvarného odboru zaslaním výtvarných prác.
Uchádzanie
sa o nenávratný finančný príspevok z Ministerstva výstavby a regionálneho
rozvoja na Slovensku na infraštruktúru vzdelávania.
k) Údaje o výsledkoch inšpekčnej činnosti vykonanej ŠSI
0
l)
Údaje o priestorových a materiálno-technických podmienkach
školy
Priestorové usporiadanie a funkčné zariadenia pre žiakov a ich vybavenie zodpovedajú veku, zdravotnému stavu, stupňu psychosomatického vývoja, telesným rozmerom detí, ako aj veľkostnému typu a druhu zariadenia. Veľkostnému typu a druhu zariadenia zodpovedajú aj vnútorné plochy. Budova školy je priestorovo usporiadaná do jednej predsiene - foyer, z ktorej sa vchádza do viacúčelovej sály a do dlhej chodby. Z nej sa vchádza do všetkých učební a tried. Po ľavej strane chodby sa nachádzajú WC pre žiakov (súčasťou je aj predsieň) zvlášť pre ženy a zvlášť pre mužov, ktoré sú viditeľne označené. Ďalej nasleduje riaditeľňa a zborovňa v jednom, tri učebne pre individuálne štúdium, medzi ktorými je opäť WC pre vozíčkarov a kabinet. Na opačnej strane chodby je pohybové štúdio – tanečná miestnosť, súčasťou ktorej je aj šatňa so sprchovacím zariadením. Po nej nasleduje plynová kotolňa označená zákazom vstupu a multimediálna miestnosť s galériou vybavená PC. Skupinové vyučovanie hudobnej náuky a teoretických predmetov sa vyučuje v nasledujúcej miestnosti, po ktorej nasleduje už iba učebňa pre výtvarný odbor. Vo vstupnej chodbe sú umiestnené šatňové, vešiakové lavičky, umožňujúce prezúvanie žiakov. Pred kotolňou v stene sa nachádza centrála elektrického zariadenia a za kotolňou malý príručný sklad pre školníčku s vodou. Na stenách v chodbe sú svetelne vyznačené únikové východy, ktoré sú dva. Na konci chodby a vstupné dvere. Koncertná sála má samostatný únikový východ a 4 ventilátory.
Materiálno-technické podmienky školy už nezodpovedajú počtu žiakov a študijných odborov. Materiálne vybavenie sa dopĺňa priebežne podľa finančných možností školy a zriaďovateľa. Od roku 2007 chýbajú škole priestory na individuálne vyučovanie pre hudobný odbor, nedostatočný je počet špecializovaných učební pre výtvarný, tanečný a literárno-dramatický odbor. Preto si škola vytvorila alokované pracoviská v ZŠ s MŠ v Harichovciach ( k dispozícii máme 2 učebne) a v ZŠ sv. Cyrila a Metoda v Spišskej novej Vsi ( k dispozícii máme 4 učebne). V školskom roku 2008/2009 sme si prenajali ďalšie miestnosti v ZŠ na Komenského ulici v Smižanoch ( kde nám boli poskytnuté 4 učebne) a v budove obecného úradu 2 miestnosti. V školskom roku 2008/2009 sa vyučovací proces uskutočňoval v 8 učebniach v budove ZUŠ, v štyroch učebniach Základnej škole Komenského ulici v Smižanoch, v dvoch miestnostiach obecnom úrade, v alokovanom pracovisku v Základnej škole s materskou školou v Harichovciach pracoval hudobný odbor a výtvarný odbor, alokované pracovisko v Základnej škole sv. Cyrila a Metoda v Spišskej Novej Vsi, kde sa vyučovalo prípravné štúdium hudobného odboru, výtvarný a tanečný odbor. Nie všetky učebne sú vhodné na vyučovanie príslušného predmetu, no všetky sú maximálne využité. (Jedna učebňa slúži na vyučovanie predmetu hra na klavíri, spev, a zároveň slúži administratívnej zamestnankyni).
Hudobné nástroje a notový materiál ako aj učebné pomôcky a vybavenie kabinetov sa priebežne podľa potreby zakupujú z finančných prostriedkov združenia rodičov a priateľov školy pri ZUŠ, z nadácie Dezidera Slavoja a z rozpočtu školy.
Na škole máme počítačovú triedu so šiestimi PC pripojenými na Internet, ktorú využívajú žiaci výtvarného odboru na vyučovanie počítačovej grafiky a pod. Vedenie školy a administratíva má k dispozícii 3 počítače v riaditeľni, ktorá je súčasne aj zborovňou. Tie sú využívané aj učiteľmi. Postupne chceme zaviesť počítače aj do ostatných tried.
Škola disponuje koncertnou sálou, v ktorej sa vyučuje LDO a tiež sa uskutočňujú školské koncerty. V sále je malé koncertné krídlo.
Škola by potrebovala divadelnú sálu, ktorá by bola vybavená pódiom s portálom, šálovými ramenami, s horizontom a oponou. Osvetlenie reflektormi približuje účinkujúcim aj divákom divadelné prostredie. Rekvizitáreň je ďalšou miestnosťou, ktorá LDO a TO chýba. Tanečná sála je dosť malá, nemá špeciálnu podlahu, má zrkadlovú stenu a na dvoch stranách sú ukotvené madlá. Nevyhovujúca je aj šatňa, nakoľko chýba šatňa pre chlapcov. V triede je nástenný TV a DVD prehrávač, ktoré slúžia na vyučovací proces. Jedna teoretická trieda pre hudobnú náuku je plne vybavená bežnými učebnými pomôckami t.j. portréty hudobných skladateľov, tabuľky s klaviatúrou, nástenným TV a DVD prehrávačom. Chýba tu interaktívna tabuľa, PC alebo notebook, pripojený na Internet, hoci vlastníme notačný program Sibelius IV, trieda je príliš malá na to, aby v nej boli umiestnené ďalšie PC pre žiakov a chýbajú modernejšie učebné pomôcky. Jedna trieda slúži ako tzv. výtvarný ateliér, ale tá je tiež priestorovo skromná. Chýbajú priestory na archiváciu výtvarných diel, či sušenie obrazov, atď. Trieda je síce vybavená prípojkou k vypaľovacej peci, ale bezpečnostné a požiarne predpisy nedovoľujú umiestnenie takejto pece v bežnej triede, kde sa zdržiavajú žiaci. Potrebujeme dokúpiť nové učebné pomôcky ako hrnčiarsky kruh, rydla do dreva, vypaľovaciu pec, lis na lynorit a iné, lebo o tento odbor je veľký záujem a škola nedisponuje priestormi ani potrebnými pomôckami na vyučovanie priestorovej a úžitkovej tvorby, či výchovou k tradičným remeslám. Je potrebné doriešiť nástenný TV a DVD prehrávač, ktoré by slúžili na vyučovací proces.
Hospodársko-ekonomický úsek a riaditeľstvo školy sú síce dostatočne vybavení počítačmi, tlačiarňami, kopírkou, ale odkladacie skrine nevyhovujú ochrane osobných údajov. Chýba bezpečnostný trezor. No najpálčivejším problémom je malý pracovný priestor pre vedenie školy a administratívnu zamestnankyňu. Riaditeľka školy a jej dvaja zástupcovia nemajú žiadnu kanceláriu. Pracujú spolu s 20 pedagógmi v príliš malej zborovni, ak sa to tak dá vôbec nazvať. Táto miestnosť slúži aj na prijímanie rodičov, hostí, slúži ako kuchynka pre zamestnancov a oddychová miestnosť pre pedagógov.
Školská knižnica je zatiaľ skromná a škole chýbajú priestory slúžiace ako archív pedagogickej dokumentácie.
Počet učební na individuálne vyučovanie hudobného odboru je veľmi malý pre počet žiakov, ktorí navštevujú školu, ale aj pre rôznorodosť ponúkaných predmetov touto školou. Máme len tri učebne na individuálne vyučovanie a vyučujeme 7 hudobných nástrojov. Chýbajú učebne na vyučovanie komorných telies a orchestrov. Učitelia nemajú samostatné učebne, je málo odkladacích priestorov pre notový materiál a učebné pomôcky. Jediný sklad, ktorý slúži aj pre školníčku a upratovačku je úplne využitý. Obsadené aj všetky priľahlé miestnosti.
Hudobné nástroje sú nepostačujúce na daný počet učiteľov a žiakov. Zo šiestich pianín, ktoré škola vlastní sú 4 nevyhovujúce, je potrebné ich čoskoro vyradiť, nakoľko pri spustení školy do prevádzky v roku 2004 sme boli prinútení, pre nízky objem finančných prostriedkov, chytro nakúpiť staré požívané nástroje. (Jeden je 85 ročný, druhý je 51 ročný, tretí je 26 ročný a štvrtý je 23 ročný poškodené, s prasknutou rezonančnou doskou.) Je potrebné je zakúpiť minimálne jedno veľké krídlo a 4 pianína, 8 koncertných gitár, priečnu flautu, jeden 60 basový a dva 96 basové akordeóny zn. Weltmeister. V jednej z učebni t.j. v multimediálnej, kde sú PC a vyučuje sa tu hra na klavíri a keyboarde, skúša pop-rocková skupina. Tá je síce nástrojovo vybavená , ale o tento druh hry v kapele je obrovský záujem aj zo strany detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. Bolo by potrebné ešte jedno takéto technické aj nástrojové, ale taktiež priestorové (odhlučnené) vybavenie. V budúcnosti bude treba zabezpečiť strunové oddelenie o nástroj cimbal, nakoľko škola sa uberá cestou udržiavania tradičnej ľudovej kultúry a folklórnych tradícií. Kostýmové a krojové zabezpečenie LDO a TO je zatiaľ na veľmi slabej úrovni, chýba baletizol. Rozvíjajúce sa tanečné a spevácke súbory potrebujú doplniť kostýmy podľa potrieb na dané projekty a vystúpenia. Je potrebné vyriešiť vetranie v koncertnej miestnosti, pretože súčasné hlučné ventilátory nestíhajú vymieňať vzduch pri kultúrnych podujatiach organizovaných pri počte 100 -150 ľudí. V triedach aj na chodbách je nutné vymeniť za sklobetónové okná, ktoré nespĺňajú požiadavku požiarnych a bezpečnostných predpisov, spôsobujú únik tepla a svetla.
Pri vchode
do budovy od začiatku vzniku školy pretrváva problém zatekania dažďovej
vody z plastového prístreška nad vchodovými dverami. V celej
budove riešiť osvetlenie, ktoré je nevyhovujúce pre prácu učiteľov
aj žiakov vo večerných hodinách hlavne v jesennom a zimnom období.
Všetky pavilóny je treba zatepliť, sklobetónové okná vymeniť
a urobiť fasády. Z dôvodu nedostatku odborných učební navrhujeme
prístavbu za budovou školy, čiastočne vyriešenú novým poschodím,
nad niektorým z pavilónov. Po doriešení všetkých uvedených problémov
budeme pracovať ešte lepšie, výkonnejšie a spokojnejšie.
m) Údaje o finančnom a hmotnom zabezpečení výchovno-vzdelávacej
činnosti školy
1. Dotácie z výnosu
dane z príjmov fyzických osôb
V zmysle § 1 ods.5 zákona NR SR č.740/2004 Z. z. o štátnom rozpočte
na rok 2009, v súlade s § 6 ods.8 zákona NR SR č.303/1995Z. z. o rozpočtových
pravidlách v znení neskorších predpisov a na základe uznesenia obecného
zastupiteľstva č.221/14/2008 zo dňa 11.12.2008 nám bol pridelený
záväzný limit finančných prostriedkov na rok 2009 v tis. EUR (tis.Sk
) nasledovne :
Mzdové prostriedky a odvody 202, 29 tis. EUR ( 6 094,19 tis. Sk)
Tovary a služby
Kapitálové výdavky
Spolu
Finančné
prostriedky boli účelovo určené na financovanie bežných výdavkov,
vrátane na mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné vyrovnania,
poistné a príspevok zamestnávateľa do poisťovní.
Príspevky
na čiastočnú úhradu nákladov spojených s hmotným zabezpečením
školy
Príspevok
žiakov na úhradu nákladov spojených so štúdiom určil zriaďovateľ
všeobecným záväzným nariadením č. 70 o určení výšky
príspevkov v školách a školských zariadeniach, v zmysle § 33a,
ods. 5 zákona č.29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl
(školský zákon), v znení neskorších zmien a doplnkov takto:
Mesačný príspevok | najme-nej % | najviac % | najmenej Sk | najviac Sk |
a/ prípravné štúdium v individuálnom vyučovaní | 2 % | 10 % | 107,80 Sk
3,58 € |
539 Sk
17,89 € |
- prípravné štúdium v skupinovom vyučovaní | 1 % | 5 % | 53,90 Sk
1,79 € |
53,90 Sk
1,79 € |
b/ základné štúdium v individuálnom vyučovaní hlavného predmetu | 2 % | 10 % | 107,80 Sk
3,58 € |
539 Sk
17,89 € |
- základné štúdium v skupinovom vyučovaní hlavného predmetu | 1 % | 5 % | 53,90 Sk
1,79 |
269,50 Sk
8,95 € |
c/ štúdium pre dospelých v individuálnom vyučovaní platia žiaci, ktorí majú vlastný príjem | 5 % | 25 % | 269,50 Sk
8,95 € |
1347,50 Sk
44,73 € |
- štúdium pre dospelých v skupinovom vyučovaní hlavného predmetu platia žiaci, ktorí majú vlastný príjem | 5 % | 15 % | 269,50 Sk
8,95 € |
808,50 Sk
26,84 € |
- štúdium pre dospelých v individuálnom vyučovaní platia žiaci, ktorí nemajú vlastný príjem | 2 % | 10 % | 107,80 Sk
3,58 € |
539 Sk
17,89 € |
- štúdium pre dospelých v skupinovom vyučovaní hlavného predmetu platia žiaci, ktorí nemajú vlastný príjem | 1 % | 5 % | 53,90 Sk
1,79 € |
269,50 Sk
8,95 € |
Mesačný príspevok sa vypočítava zo sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu podľa zákona č. 601/2003 Z .z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
O P A T R E N I E
Ministerstva
práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky z 13. júna
2008 o úprave súm životného minima
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podľa § 5 ods. 6 zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov ustanovuje:
Sumy životného minima upravené podľa § 5 ods. 2 písm. b) zákona sa ustanovujú takto:
a) v § 2 písm. a) zákona sa suma „5 130 Sk“ nahrádza sumou „5 390 Sk“,
Podľa § 2 písm. a/ zákona č. 601/2003 Z. z. je životné minimum pre jednu plnoletú fyzickú osobu s účinnosťou od 13. júna 2008
5 390 Sk mesačne /178,92 €/
Prepočítané podľa platného konverzného kurzu 1€ = 30,1260 Sk v zmysle zákona č. 659/2007 Z. z. o zavedení meny v SR a o zmene a doplnení niektorých zákonov a Vyhlášky MPSVR č. 251/2008 Z.z.
Pri zmene výšky životného minima podľa zákona sa upraví výška príspevku na štúdium.
Finančné prostriedky získané z príspevkov sú príjmom školy na účely zabezpečenia výchovno-vzdelávacieho procesu. Príspevok sa platí vopred, spravidla do 10. dňa v mesiaci, možno ho však zaplatiť na dlhšie časové obdobie. Ak sa žiak bez vážnych dôvodov nezúčastňuje na vyučovaní, zaplatený príspevok sa nevracia. Príspevok sa vráti, ak sa v škole nevyučovalo dlhšie ako štyri týždne alebo ak sa žiak nemohol z vážnych dôvodov zúčastniť na vyučovaní dlhšie ako štyri týždne.
Riaditeľ
školy môže na základe písomnej žiadosti žiaka alebo jeho zákonného
zástupcu a po predložení rozhodnutia o dávke sociálnej pomoci podľa
osobitného predpisu odpustiť príspevok.
S účinnosťou
od 1.9.2008 bol určený mesačný príspevok na
úhradu nákladov spojených so štúdiom nasledovne:
- individuálne vyučovanie.......... 170 Sk / 5,64 €
- skupinové vyučovanie..........
- pracujúci dospelý......................
270 Sk / 8,96 €
vyučovaní hlavného
predmetu /HO/
hlavného predmetu /VO, TO,
LDO/
––––––––––––––––––––––––––––––
Príspevok na čiastočnú
úhradu nákladov spojených s hmotným zabezpečením školy v školskom
roku 2008/2009 bol vo výške 21 580 EUR/ 650,12 tis.
Sk.
3. Vzdelávacie poukazy
0
4. Finančné prostriedky získané od rodičov a spôsob ich použitia
Doplňujúcim finančným zdrojom, z ktorého sa podporujú výchovné a vzdelávacie
aktivity školy sú príspevky od rodičov do Rodičovského združenia pri ZUŠ, ktoré sú
spravované výborom RZ a poskytované škole v súlade so štatútom RZ na špecifické účely
po schválení. Informácie, ako aj účtovné doklady sú k dispozícii u hospodárky RZ a boli
zverejnené na plenárnej schôdzi RZ.
Výbor ZRPŠ navrhol a celoškolské ZŘPŠ schválilo na svojom zasadnutí dňa 11.11.2008 príspevok na výchovno-vzdelávací proces vo výške 400,-Sk/ 13,28 EUR na rodinu - žiaka.
V školskom roku 2008/2009 činil tento príspevok výšku 4 082,85
€ ( 123 000,- Sk).
5. Iné
finančné prostriedky
Nadácia Dezidera Slavoja nám poskytla 365,EUR ( 10 995,99 Sk) na zakúpenie topánok ku krojom pre spevácku skupinu Šafolka.
Za prenájom tanečnej sály pre Bahar Sultana, združenie priateľov orientálneho tanca sme získali 90 EUR (2 711 Sk).
Spolu
sme získali 455 EUR ( 13 707,33 Sk).
príslušný školský rok a vyhodnotenie jeho plnenia
V koncepčnom zámere na školský rok 2008/2009 sme si určili tieto úlohy :
- požiadanie
zriaďovateľa o udelenie právnej subjektivity k 1.1.2009
- urgentne
riešiť priestorové
zriaďovateľom o prístavbe k budove školy, alebo poskytnúť
náhradné učebne.
- materiálne zabezpečenie interiérov
- nákup baletizolu pre tanečný odbor a žinenky pre LDO
- zabezpečenie hudobných nástrojov, učebných pomôcok a didaktickej techniky pre
výchovno – vzdelávací proces pre všetky odbory:
- modernizácia obsahu a metód vzdelávania, v súlade so súčasným vývojom a rozvojom
kultúry, ako aj s rastúcimi schopnosťami žiakov
- všetci pedagogickí zamestnanci majú možnosť ďalšieho vzdelávania ako súčasť ich
kariérneho rastu, s cieľom zvyšovania kvality výchovy a vzdelávania v školách a školských
zariadeniach
- zabezpečiť prísun informácií o ponúknutých možnostiach školení či iných druhov
vzdelávania pre pedagógov ZUŠ
- realizovať projekty vzdelávania – začínajúci učiteľ, uvádzanie začínajúcich učiteľov do
praxe
- zabezpečovanie účinkovania a vystupovania žiakov na verejnosti alebo súťažiach
organizovaných pre ZUŠ
- zabezpečiť účasť pedagogických zamestnancov v okresnej predmetovej komisii pre
výtvarnú výchovu a poskytnúť priestory pre uskutočnenie metodického dňa učiteľov
výtvarnej výchovy v pôsobnosti spoločného školského úradu Smižany a Spišská Nová Ves
v multimediálnej učebni ZUŠ Smižany
- zabezpečiť účasť pedagógov v odbornej porote v okresných kolách súťaže Slávik Slovenska
a Hviezdoslavov Kubín
- zabezpečiť účasť všetkých pedagogických zamestnancov na kultúrno – spoločenskom
podujatí pri príležitosti Dňa učiteľov, spojené s oceňovaním tvorivej, vedomostnej
a morálnej prosperity a kompetencie učiteľa a pomôcť obci pri organizovaní otvorenia
zrekonštruovaného kultúrneho domu
- v personálnom obsadení školy zabezpečiť odbornosť vyučovania
Uznesením
obecného zastupiteľstva č. 222/14/2008 zo dňa 11.12.2008 sa od 1.1.2009
škola stala právnym subjektom a rozšírila svoje oddelenia o administratívny
úsek v počte jeden zamestnanec.
Vytýčené
úlohy v oblasti zabezpečenia pomôcok pre výchovno-vzdelávací proces
a koncertnú činnosť sa nám podarilo splniť len čiastočne, nakoľko
sme v minulom školskom roku mali obmedzené finančné prostriedky na
tovary a služby. Nepodarilo sa nám zakúpiť tieto hudobné nástroje
a didaktické pomôcky, či kostýmy pre TO: cimbal, trúbka, priečna
flauta, koncertná gitara, PC alebo notebook a softvér pre HO, VO,
meotar, baletizol a zemplínske kroje pre TO, žinenky pre LDO. Namiesto
jedného pianína boli zakúpené dva, pretože nám boli poskytnuté
nové náhradné učebne v kultúrnom dome. Taktiež bol zakúpený nábytok
a interiérové zariadenie pre administratívnu zamestnankyňu a
nové učebne v kultúrnom dome. Rezervy sú vo vybavení triedy výtvarnej
výchovy nábytkom podľa
projektovej dokumentácie.
o) Oblasti, v ktorých škola dosahuje dobré výsledky
Medzi naše pozitíva patria:
- nová moderná budova, ktorá v roku 2004 získala cenu Dušana Jurkoviča,
- atraktívne učebné odbory a predmety,
- mladý
kvalifikovaný pedagogický
- vynikajúca spolupráca so zriaďovateľom a miestnou samosprávou,
- výborná spolupráca s kultúrnymi a inými spoločenskými organizáciami a inštitúciami v obci a regióne,
- alokované triedy základnej umeleckej školy (odbúranie dopravy do okresného mesta),
- individuálna práca s nadanými žiakmi a dosahovanie výborných výsledkov v súťažiach na krajských, celonárodných kolách,
- možnosti využívania učební a tanečnej sály vo voľno-časových aktivitách nielen pre žiakov, ale i širšiu verejnosť,
- atraktívna multimediálna učebňa,
- bohatá výzdoba interiéru školy,
- vyučovanie počítačovej grafiky, digitálnej fotografie,
- vznik nových umeleckých telies a súborov,
- bohatá
a rôznorodá mimoškolská činnosť.
1. Úroveň prípravy žiakov na súťaže, prehliadky a festivaly, škola dosahuje umiestnenia vo
všetkých umeleckých odboroch.
2. Kvalitná reprezentácia školy a obce na domácich i zahraničných či mimo regionálnych
podujatiach.
3. Úspešnosť pri príprave žiakov na umeleckú profesiu, 100% úspešnosť pri prijímaní na
stredné a vysoké školy umeleckého a pedagogického zamerania.
4. Dobrá úroveň profilu absolventa.
5. Dobrá medziodborová a medzipredmetová spolupráca pri rozsiahlych kultúrnych
projektoch školy.
6. Pravidelná činnosť predmetových komisií zriadených v škole pri jednotlivých odboroch.
7. Živé prepojenie školy s kultúrnym dianím v obci.
8. Úspešná realizácia tvorivých projektov.
9. Zvyšovanie kvalifikácie pedagógov.
10. Škola získala stáleho zahraničného partnera, družobnú školu, s ktorou spolupracuje na
spoločných projektoch.
Dosiahnuté výsledky
v súťažiach a vystúpeniach sú podrobne opísané v bode i).
b) Oblasti, v ktorých sú nedostatky a treba úroveň výchovy a vzdelávania
zlepšiť.
1. Ustupujúci záujem o vyučovanie dychových plechových nástrojov a akordeónu.
Opatrenie: Uskutočniť výber nových záujemcov prostredníctvom výchovných koncertov pre školy a priamou propagáciou na školách.
Termín: september 2009 – jún 2010
Zodpovední: riaditeľka školy a vedúci HO odboru
2. Málo efektívna motivácia žiakov pre hru v niektorých školských inštrumentálnych telesách a speváckom zbore.
Opatrenie: Prerokovať v príslušných predmetových komisiách a určiť rozsah a spôsob pomoci dirigentom telies zo strany vedenia školy a všetkých vyučujúcich v príslušných predmetoch.
Termín: október 2009
Zodpovední:
zástupca riaditeľky školy
a vedúci PK hudobného odboru
3. Z nedostatku kvalifikovaných pedagógov v nástrojovej hre na klavíri, gitara a z finančných dôvodov nie je možné celkom naplniť skladbu všetkých predmetov v hudobnom odbore, najmä pridelenie korepetícií, komornej a štvorručnej hry v takom rozsahu, ako to predpisujú učebné plány.
Opatrenie: V novom školskom roku vytvoriť organizáciu vyučovania tak, aby predmet komorná, resp. štvorručná hra mohla byť pridelená aspoň v nevyhnutnom rozsahu pedagógom, ktorí pripravujú žiakov na účinkovanie v hudobných súboroch a komorných telesách, ktorí sa pripravujú na súťaže a na talentové skúšky na umelecké školy. Predmet korepetícia zaradiť do rozvrhu a vyučovať v rámci hodín na náhradné voľno. Osloviť konzervatóriá v Košiciach a vysoké školy umeleckého zamerania o zverejňovanie pracovných ponúk pre absolventov ich škôl.
Termín: stály
Zodpovedná: riaditeľka školy
Na konci
školského roka sme uskutočnili SWOT
- analýzu našej školy formou dotazníkov, ktoré
vypracovali žiaci, rodičia a učitelia našej
školy. Myslíme si, že najdôležitejšie z hľadiska posudzovania
kvality školy sú znaky, ktoré sú rovnako hodnotené vo všetkých
skupinách respondentov. Na základe výsledkov vyplnených dotazníkov
sme vypracovali komparáciu silných a slabých stránok uvedených v jednotlivých
SWOT analýzach a z opakujúcich sa odpovedí sme zostavili nasledovný
prehľad:
SILNÉ STRÁNKY | SLABÉ STRÁNKY |
Veľmi dobrá
úroveň školy
Kvalifikovanosť učiteľov Veľmi dobré vzťahy medzi učiteľom a žiakom Veľmi dobré vzťahy medzi školou a zriaďovateľom Dobrá pracovná klíma v škole Kreativita mladého kolektívu Veľmi dobrá a rôznorodá mimoškolská činnosť a reprezentácia školy v regióne Stopercentná úspešnosť žiakov na prijímacích skúškach na SŠ a VŠ Dostatočný výber predmetov v jednotlivých odboroch Možnosť štúdia viacerých odborov naraz Možnosť štúdia pre dospelých Prostredie interiéru a exteriéru školy |
Obmedzené až nedostatočné
priestorové podmienky
Neuspokojivá vybavenosť v oblasti IKT Väčšina pedagógov ovláda len základné operácie IKT Nepostačujúce hudobné nástroje Nedostatok pedagógov nástrojovej hry Preťaženosť žiakov v ZŠ |
PRÍLEŽITOSTI | OHROZENIA |
Tvorba vlastného
školského vzdelávacieho programu
Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov Realizácia atraktívnych kultúrno-spoločenských podujatí Získanie finančných prostriedkov z iných než štátnych zdrojov Nové alokované pracoviská |
Vysoké nároky na manažment
Konkurencia ZUŠ v Spišskej Novej Vsi Vysoká miera nezamestnanosti v regióne Financovanie ZUŠ a zvyšovanie nárokov na prevádzku Nedostatočné ohodnotenie pedagógov Legislatíva ohrozujúca existenciu ZUŠ Zvyšovanie príspevku na čiastočnú úhradu nákladov spojených so štúdiom |
Zosumarizovanie výsledkov dotazníkového prieskumu
Základná umelecká škola si uvedomuje, že napriek mnohým pozitívam má aj slabé stránky, ktoré je potrebné postupne odstrániť.
Najväčším problémom školy sú obmedzené až nedostatočné priestorové podmienky (škola bola postavená len pre 200 žiakov) a miestna samospráva nepredpokladala obrovský záujem o takýto typ záujmového vzdelávania v obci. Ďalším problémom mnohých umeleckých škôl je zabezpečiť kvalifikovaných učiteľov v predmetoch hry na hudobný nástroj. Dôvodom je nevýhodné financovanie základných umeleckých škôl formou originálnych kompetencií v samospráve. Aj naša škola pociťuje nedostatok práve učiteľov nástrojovej hry. Preto sa musíme snažiť zabezpečiť vyššiu ak nie úplnú kvalifikovanosť učiteľov hudobného odboru, vzhľadom na potreby a záujmy žiakov, rodičov a vzhľadom na nový Školský vzdelávací program. S tým úzko súvisí aj nová legislatíva, ktorá čiastočne ohrozuje existenciu ZUŠ.
Vedenie školy v úzkej spolupráci s vedúcimi metodických združení a predmetových komisií musia pozitívne smerovať učiteľov k zjednoteniu postupu pri výchovnom pôsobení na žiakov a k dôslednému uplatňovaniu práv i povinností žiakov, ktoré vyplývajú z vnútorného poriadku školy.
Ďalším nedostatkom je slabé využívanie didaktickej techniky a informačno- komunikačných technológií vo výchovno-vzdelávacom procese a neuspokojivá vybavenosť v oblasti IKT, väčšina pedagógov ovláda len základné operácie IKT. Vedenie školy by malo vo väčšej miere motivovať a ovplyvňovať prácu pedagógov pri využívaní tvorivých a inovatívnych metód práce /hospitácie, sledovanie využívania učebných pomôcok z kabinetných zbierok, nákup nových moderných učebných pomôcok/. V záujme každého pedagóga by malo byť dobré ovládanie práce s informačno-komunikačnými teóriami, didaktickou technikou, jej využívanie vo vyššej miere. V oblasti financovania školstva vidíme medzery v možnosti získavať finančné prostriedky najmä vypracovávaním a podávaním projektov, zvýšeným prenájmom v priestoroch školy a získavaním sponzorov zo strany rodičov i širšej podnikateľskej verejnosti. Ďalšou možnosťou je organizovanie workschopov a kurzov umeleckého vzdelávania, organizovanie netradičných kultúrno-spoločenských podujatí.
Slabá stránka nezáujmu žiakov o vyučovací proces a vlastné
študijné výsledky je obzvlášť závažná. Kladie na pedagóga
vysoké nároky na motiváciu žiaka k pozitívnemu prístupu učeniu
i na spôsoby hodnotenia jeho výsledkov, vyžaduje si to individuálny
a diferencovaný prístup. Nevyhnutnou podmienkou je aj úzka spolupráca
aj podpora tohto úsilia zo strany zákonných zástupcov žiaka a ich
záujem pomôcť učiteľovi pri motivovaní žiaka.
Našťastie je tu dobre fungujúca spolupráca so zriaďovateľom a miestnymi
školami, dobrá pracovná klíma v škole, kreatívny, mladý kolektív,
ktorý zabezpečuje veľmi dobrú a rôznorodú mimoškolskú činnosť
a reprezentáciu školy v regióne. Stavať musíme na vynikajúcich
výsledkoch pri prijímaní žiakov na SŠ a VŠ. Preto máme dostatočný
počet žiakov vo vyššom veku (študenti SŠ, VŠ a dospelých) a z toho
titulu môžeme naďalej ponúkať rôznorodosť predmetov a návštevu
vo viacerých odboroch naraz. Najväčší vplyv na záujem o našu školu
zabezpečuje moderné prostredie interiéru a exteriéru školy.
Mnoho z uvedených problémov by sa vyriešilo, ak by obec získala financie
z projektu infraštruktúra vzdelávania podaného na Ministerstve výstavby
a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky v Bratislave, na základe
ktorého by sa dobudovali chýbajúce priestory.
p) Výsledky úspešnosti prijímania žiakov na ďalšie štúdium
V školskom roku 2008/2009 boli pripravovaní na prijímacie skúšky na stredné a vysoké školy a zároveň prijatí deviati žiaci.
Príprava na stredné školy tanečného zamerania:
Michaela Hrubiznová - Súkromné konzervatórium v Košiciach
Príprava na stredné školy hudobno - dramatického umenia:
Anna Vanacká - Súkromné konzervatórium v Košiciach
Aneta Krokkerová - Súkromné konzervatórium v Košiciach
Príprava na stredné školy hudobného zamerania:
Nikola Gánovská – Konzervatórium, Exnárova ul., Košice
Príprava na stredné a vysoké školy výtvarného zamerania:
Jakub Klaučo – Katedra architektúry STU Bratislava, Katedra architektúry Vysoké školy uměleckoprumyslové, Praha,
Katarína Zimmermannová – Fakulta humanitných a prírodných vied Prešovskej univerzity, Prešov
Barbora Klaučová – Stredná odborná škola drevárska Spišská Nová Ves, Stredná umelecká škola Kežmarok,
Ivana Sabolová - Stredná odborná škola drevárska Spišská Nová Ves,
Dominik Lech - Stredná odborná škola drevárska Spišská Nová Ves,
Absolventi ZUŠ :
Počet absolventov HO: 11
Hra na gitare- Slavomír Belay, Matej Greš, Pavol Milý, Dominik Repka, Veronika Rerková, Monika Komárová, Mária Tarbajová, Soňa Štrauchová, Alžbeta Špinerová – I. stupeň
Hra na klavíri –
Ivana Baginová, Renáta Baginová – II. stupeň
Počet absolventov VO: 15
Róbert Hagara, Ivana Netíková,
Blažena Škotková, Alexandra,
Urbanová, Vladimír Vavrek, Katarína Slebodníková, Dominik Lech,
Michal Dulovič, Katarína Hutková, Barbora Klaučová, Michaela Sivecová,
Daniel Spišiak, Michal Šefčík, Alžbeta Špinerová, Anna
Zimmermannová – I.stupeň
Počet absolventov TO: 6
Simona Mlynarčíková, Lucia Findurová, Natália Bučková (DFS Oriešok), Gabriela Bučková (DFS Oriešok) – I. stupeň
Mária Zvalená, Jana Bobková
– II. stupeň
Počet absolventov LDO: 2
Lucia Macková, Patrícia Macková - I. stupeň
––––––––––––––––––––––––––––––
SPOLU: 34 absolventov
ZUŠ
2. Ďalšie informácie
c) Spolupráca školy s rodičmi, o poskytovaní služieb deťom, žiakom a rodičom
d) Vzájomné vzťahy medzi školou a deťmi a ďalšími fyzickými osobami
a právnickými osobami, ktoré sa na výchove a vzdelávaní podieľajú
Ak hovoríme o spolupráci, nedá sa nespomenúť spolupráca so zriaďovateľom, ktorým je obec Smižany. Vďaka zriaďovateľovi škola prešla od 1.1.2009 na právny subjekt. Od začiatku školského roka sa najviac snaží vytvoriť optimálne podmienky pre rozvoj školy starosta obce Ing. Michal Kotrady. Medzi vedením školy a zriaďovateľom poverenými osobami v oblasti školstva je veľmi dobrá komunikácia, o čom svedčí aj množstvo spoločne zrealizovaných kultúrnych podujatí v obci. Spolu so svojimi pracovníkmi najmä vedúcou oddelenia školstva, rozvoja a cestovného ruchu Ing. Zuzanou Zimmermannovou, vedúcou stavebného oddelenia Ing. Editou Baginovou a poslankyňou obecného zastupiteľstva Julianou Capovou, ktorá je delegovaná v rade školy, sa angažujú na údržbe a materiálnom zabezpečení školy. Najviac si ceníme spoločné rokovania a vypracovanie projektovej dokumentácie pre žiadosť o nenávratné finančné prostriedky na infraštruktúru vzdelávania z ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR. Žiadosť a návrh projektu boli osobne odovzdať na MVRR SR v Bratislave dňa 29.7.2009 pán starosta, vedúca stavebného oddelenia, vedúca oddelenia školstva a riaditeľka školy. Vďaka dobrej spolupráci získala škola v tomto školskom roku štyri učebne pre výchovno- vzdelávací proces HO v kultúrnom dome a pevne veríme, že budeme úspešní pri schválení projektu na rekonštrukciu a dostavbu školy, čím by sa natrvalo vyriešili priestorové problémy.
Na veľmi dobrej úrovni je spolupráca s odbornými zamestnancami Spoločného školského úradu. S pánom PaedDr. Dušanom Slivom a pani PaedDr. Vierou Skoumalovou, ktorí nám pravidelne zabezpečujú poradenstvo a metodickú pomoc pre riešení našich špecifických problémov, organizujeme množstvo spoločných projektov. Vďaka nim sa zúčastnili vianočného predstavenia našich žiakov ,,Kde bolo, tam bolo“ aj základné a materské školy spoločného školského úradu Smižany v počte 10 škôl.
Kladne hodnotíme spoluprácu s nadáciou Dezidera Slavoja, ktorá materiálne zabezpečila obuv pre spevácku skupinu Šafolka a žiakov tanečného odboru.
Konštatujeme, že okrem spolupráce s nadáciou bola v minulom roku veľmi dobrá spolupráca so základnými a materskými školami v Smižanoch, ale hlavne s riaditeľkou Základnej školy na Komenského ulici v Smižanoch RNDr. Janou Vozárovou, ktorá nám od 1.9.2007 až do začiatku rekonštrukcie základnej školy poskytla štyri učebne na vyučovanie predmetu hra na klavíri, gitare, flaute a husliach a zapožičala pianíno na vyučovanie hry na klavíri.
Žiaci materských škôl z obce Smižany, ale aj z škôl z mesta Spišská Nová Ves, či okolitých obcí sa spolu s pedagógmi pravidelne zúčastňovali výchovných a motivačných koncertov, či divadelných predstavení žiakov ZUŠ.
Pri organizovaní školských podujatí a súťaží je veľmi
dobrá spolupráca s výborom ZRPŠ a niektorými jej členmi a
rodičmi. Zvlášť si ceníme sponzorskú pomoc Soni Milej,
manželov Kataríny a Mariána Jendruchovcov, manželov
Petra a Márie Vodžákovcov, Jozefa Maniaka,
Pavla Chovanca, Karolíny Sagulovej,
Erika Plutu, Ľubomíra Bučka, Petra Voláka.
„Umenie je tvorenie,
tvorenie pochádzajúce z ľudských rúk, z ľudského srdca a ducha,
tvorenie novej veci, ktorá sa priraďuje k ostatnému súčtu života
a sveta.“
Slovami Josefa
Čapka sa nesie práca a život v našej škole od jej vzniku.
Práve základná umelecká škola je tou inštitúciou, ktorej základným
poslaním je poskytovať umelecké vzdelanie a ktorá poskytuje mladej
generácii možnosť rozvíjať svoje nadanie v niektorej z tvorivých
disciplín. Hlavným cieľom umeleckého školstva je výchova umením
(formovanie osobnosti), k umeniu ( rozvoj schopnosti tvoriť a prijímať
umenie) a pre umenie ( príprava na profesionálnu umeleckú činnosť).
Základné umelecké školy pôsobia na najširšej základni a v systéme
umeleckého vzdelávania predstavujú základný článok. Svojím hudobným,
výtvarným, tanečným a literárno-dramatickým odborom predstavujú
školu, ktorá sa venuje špecializovanej odbornej výchove žiakov
so zvýšeným záujmom a predpokladmi pre umeleckú tvorbu. Bez
podpory miestnej samosprávy to nikdy nebude možné.
Správa bola prerokovaná
na zasadnutí pedagogickej rady dňa 9.10.2009.
Smižanoch 7.10.2009
Príloha č.3
Rada
školy na svojom zasadnutí dňa 28.10.2009 prerokovala predloženú
správu o výchovno - vzdelávacej činnosti Základnej umeleckej
školy v Smižanoch za rok 2008/ 2009 a súhlasí s jej obsahom.
V Smižanoch 28.10. 2009
Stanovisko zriaďovateľa:
Obec Smižany ako zriaďovateľ Základnej umeleckej školy schvaľuje
správu o výchovno-vzdelávacej činnosti za školský rok 2008/2009.
V Smižanoch, dňa 13.11.
2009